چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس سران گروه 8 کشور صنعتی امروز (چهارشنبه 16 خرداد) در شهر ساحلی هایلیگندام آغاز می‌شود.

خبرگزاری آلمان از هایلیگندام گزارش داد، سران این کشورهای پیشرو صنعتی در کنار موضوعات مهم بین‌المللی قرار است درباره حفاظت از آب و هوا، کمک بیشتر به آفریقا و تجارت جهانی مذاکراتی را داشته باشند.
روز گذشته جورج بوش،‌ رییس جمهور آمریکا به روشتوک آلمان وارد شد.
او قرار است پیش از برگزاری اجلاس مذاکراتی دو جانبه را با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان داشته باشد. مرکل همچنین قرار است گفت‌وگوهایی را با رومانو پرودی، ولادیمیر پوتین و نیکلا سارکوزی، سران ایتالیا، روسیه و فرانسه داشته باشد.
در همین حال به نوشته روزنامه تاگس اشپیگل، منتقدان جهانی سازی قصد دارند از عزیمت سران این کشورها به محل اجلاس جلوگیری کرده و خیابان‌ها را از فرودگاه تا هایلیگندام مسدود کنند. سازماندهندگان این تظاهرات انتظار شرکت هزاران نفر را دارند.
به نوشته این روزنامه، یکی از مسایلی که بر اجلاس سایه افکنده است، رو در رو شدن جورج بوش و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش بر سر مواجهه علنی آنها درباره مناقشه دو طرف بر سر طرح سپر دفاع موشکی آمریکا است. پیش از برگزاری اجلاس هایلیگندام بوش به پوتین به دلیل مخالفتش با طرح‌های آمریکا برای این سپر موشکی که قرار است در اروپای شرقی مستقر شود، حمله کرد و در پراگ گفت: روسیه دچار فقدان دموکراسی است.
در همین حال مرکل درباره بخت‌ها برای پایان دادن به این دست اختلافات محتاطانه اظهار نظر کرده است. وی با این حال درباره موفقیت اجلاس گروه هشت ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: خوش‌بین هستم که ما اجلاس خوبی را تجربه کنیم.
امشب قرار است سران شرکت‌کننده در این اجلاس به دعوت مرکل به «گوت هوهن لوکو (Gut Hohen Luckow)» جایی میان روشتوک و باد دوبران بروند و در آنجا ضیافت شامی داشته باشند. اجلاس هایلیگندام نقطه اوج ریاست آلمان بر گروه 8 محسوب می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد. مسوولیت حفاظت این اجلاس باعث شده است بزرگ‌ترین عملیات پلیسی در تاریخ جمهوری فدرال آلمان شکل بگیرد که در مجموع 16 هزار نیرو مشغول کار هستند.

کد خبر 23688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز