چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آلمان مدارک مهمی را که به اتفاقات سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ مربوط بوده‌اند، از بین برده است. در این سالها ارتش آلمان، در بالکان و افغانستان مأموریت داشت.

به گزارش دویچه وله به نقل از برنامه‌ تلویزیونی گزارش از ماینز، مرکز اطلاعاتی ارتش"  وابسته به اداره اطلاعات آلمان است که در کنار سازمان اطلاعات خارجی و دو سازمان اطلاعاتی-امنیتی دیگر فعالیت می‌کند.

 وظیفه‌ این مرکز، جمع‌آوری اطلاعات از سراسر جهان است که در یک ساختمان زیرزمینی ۶ طبقه نگه‌داری می‌شوند.

به گزارش شبکه‌ سراسری تلویزیون آلمان،در روز ۱۲ ژوئن، نامه‌ای از سوی وزارت دفاع به کمیسیون دفاع پارلمان فرستاده شد. در این نامه ذکر شده که بخشی از اطلاعات سری مرکز اطلاعات ارتش به دلایل فنی از بین رفته است. این اطلاعات مربوط به اتفاقاتی است که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا پایان ۲۰۰۳ افتاده‌اند. در این سال‌ها ارتش آلمان در کشورهای بالکان و افغانستان مأموریت داشت.

 به گزارش روزنامه‌ برلینر زایتونگ،در میان مدارک ازبین رفته، مدارکی وجود داشته که مربوط به همکاری ارتش آلمان و ارتش ایالات متحده در زندان توزلا واقع در بوسنی است.

 به گزارش این روزنامه، در زندان توزلا، پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر و پس از آن، مظنونان به ترور، توسط افسران آمریکایی و آلمانی بازجویی و در برخی موارد شکنجه نیز شده‌اند.

رسوائی تمام عیار

به نظر هانس کریستیان اشتروبله  نایب‌رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان، این اتفاق یک رسوائی تمام عیار است.

پاول شفر ،ماینده‌ حزب چپ در کمیسیون دفاع پارلمان هم گفته ازبین رفتن این اطلاعات می‌تواند باعث جلوگیری از روشنگری در برخی موارد شود.

وی به عنوان مثال از مورد مراد کورناتس نام برد که مدعی شده، از جانب بازجویان ارتش مورد شکنجه قرار گرفته است. این آلمانی ترک‌تبار پس از حمله‌ آمریکا به افغانستان، در پاکستان دستگیر شد و ۴ سال در زندان گوانتانامو به سر برد.

مشکلی برای پیگرد جنایتکاران جنگی

اوتفرید ناساور ، رئیس انستیتوی صلح آلمان و یکی از کارشناسان برجسته‌‌ ارتش، معتقد است که از بین‌رفتن مدارک، پیگیری جنایتکاران جنگی یوگسلاوی را دچار مشکل خواهد کرد.

 به گفته‌ وی، ارتش آلمان، به دلیل ۱۲سال خدمت در کشورهای بالکان، مدارکی جمع آوری کرده است که بسیار باارزشند.

کد خبر 25264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز