پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر و. (.Vladimir V) شهروند روسی که از یک هفته پیش در زالتسبورگ به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد، آزاد می‌شود.

خبرگزاری اتریش از وین گزارش داد، بنا به اعلام یک حقوق‌دان سازمان ملل در نیویورک ولادیمیر و. از مصونیت قضایی برخوردار شده است.

مسکو چهارشنبه شب به صورت رسمی با چشم پوشی از مصونیت قضایی وی مخالفت کرد.
گئورگ شنتسر (Georg Schnetzer) سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد یک فرستاده از سفارت روسیه روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه اتریش رفت و رد درخواست اتریش را ابلاغ کرد.

روابط دوجانبه
وزارت امور خارجه روسیه جمعه گذشته برای آزادی ولادیمیر و. فشار آورد و تصریح کرد که اتریش به واسطه بازداشت این مقام متخصص در امور فضایی روسیه به روابط دوجانبه آسیب می‌رساند.
این تبعه روس متهم است که در اتریش جاسوسی می‌کرده و با یک سرجوخه پایگاه هوایی هورشینگ (Hörsching) تبانی کرده است. آنها متهم هستند که تلاش کرده‌اند اطلاعات بالگردهای جنگنده آلمانی – فرانسوی یوروکوپتر تایگر (Eurocopter Tiger) را با جاسوسی به دست آورند.
هنوز مشخص نیست که این مظنونان به جاسوسی چه زمانی آزاد خواهند شد. آن گونه که گرهارد یاروش (Gerhard Jarosch) سخنگوی دادستانی اتریش اعلام کرده است، هنوز در این رابطه تا چهارشنبه شب اطلاعات جدیدی وجود ندارد.
به گفته شنتسر، و. پس از آزادی باید «از سریع‌ترین راه ممکن اتریش را ترک کند.» همچنین اتریش در نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کرده است که دیگر این فرد را در اجلاس‌های آینده سازمان ملل در اتریش نخواهد پذیرفت.

آزادی
مصونیتی که سازمان ملل به ولادیمیر و. داده است به این دلیل بوده که وی برای شرکت در اجلاس فضایی که از روزهای 6 تا 15 ژوئن برگزار شده بود، به وین سفر کرده بوده است. وزارت امور خارجه اتریش نیز این تفسیر را قبول دارد.
اما به نوشته روزنامه « دی پرسه» مقامات دادستان در وین درباره این حکم سازمان ملل شگفت‌زده شده‌اند زیرا آزادی ولادیمیر و. نمی‌تواند از این طریق صورت پذیرد. دبیرخانه سازمان ملل بر این عقیده است که این عامل احتمالی در طول برگزاری کنفرانس در سراسر قلمرو اتریش دارای مصونیت است.
ولادیمیر و. از کارکنان شرکت فضانوردی روسکوسموس (Roskosmos) است که به نوشته روزنامه «کوریر» نماینده روسیه در اجلاس «هفته جهانی فضا 2000» بوده است. او در UNIDROIT (یک سازمان بین‌المللی مسوول ایجاد اتحاد رویه در قبال حقوق مدنی) درباره پیامدهای انتقال فن‌آوری سخنرانی کرده است. وی همچنین در نهاد سازمان مللی خلع سلاح نیز درباره طرز تلقی روسیه از امنیت آینده در فضا سخن گفته بوده است. هرالد اس. سرجوخه اتریشی و دیگر مظنون جاسوسی نیز با و. در سال 1995 میلادی در یک گردهمایی پروازی آشنا شده بوده است.
به نوشته «کوریر» بازرسان این گونه تلقی می‌کنند که و. یکی از عوامل عالی‌رتبه سازمان جاسوسی نظامی روسیه (GRU) است.

ولادیمیر و. ماموریت داشته است تا در مدت اقامتش در وین درباره مدرن‌ترین بالگرد جنگنده جهان جاسوسی کند. دادگستری آلمان در کارلزروهه خواستار تحویل فوری وی به این کشور شده است.

کد خبر 24800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز