شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

ترجمه رضا سادات: فشارها بر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای منع فعالیت مهمترین حزب نئونازی این کشور به دنبال حمله خونبار اخیر هواداران این حزب به هشت پیشه‌ور هندی روبه افزایش گذاشته است.

ادو ویت، از رهبران حزب راستگرای افراطی ناسیونال دمکراتیک (NPD) پس از آن که پیشنهاد داد رادولف هس، معاون و دستیار ارشد آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی در میانه سده گذشته نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود به اتهام اشاعه‌ ‌افکار نژادپرستانه تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

ویت در روزهای پایانی هفته گذشته طی نطقی در جمع هواداران حزبش در جنا، از شهرهای کوچک شرق آلمان به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت هس به ستایش او پرداخته بود در حالی که تقریبا مقارن با زمان برگزاری این مراسم هشت مرد هندی در شهر ماگلن توسط اوباش نئونازی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

کورت بک، رئیس اتئلاف حاکم سوسیال دمکرات در سایه تحولات اخیر اعلام کرد احزاب حاضر در دولت برای غیرقانونی اعلام کردن NPD آمادگی دارند اما به ظاهر مرکل با اجرایی شدن این طرح مخالف است.

مرکل با اشاره به تجربه ناموفق تلاش برای غیرقانونی اعلام کردن NPD در  2003 ، زمانی که قضات دادگاه عالی آلمان درخواست دولت وقت برای منع فعالیت NPD را پس  از  آن که مشخص شد پاره‌ای از ادله دولت برای طرح این درخواست توسط خبرچین‌های رسوخ کرده به NPD جمع‌آوری شده است، رد کردندبا طرح بک مخالفت کرده است.

طرح درخواست ممنوعیت فعالیت بزرگترین حزب نئونازی آلمان که در انتخابات پارلمانی اخیر موفق شد در پارلمان‌های دو ایالت شرقی کشور چند کرسی را به خود اختصاص دهد اولین واکنش جدی به ناآرامی‌های نژادپرستانه اخیر است.

اوایل هفته گذشته بود که در آخرین ساعات جشن سالانه در یکی از شهرهای کوچک شرق آلمان گروهی متشکل از 50 تن از اوباش با گرایش‌های نئونازی با حمله به غرفه‌های برپا شده در حاشیه خیابان اصلی شهر هشت هندی که مشغول فروش پارچه بودند را به شدت کتک زدند.

امال، از گروه‌های ضدنازی فعال در منطقه از وقوع 137 مورد حمله نئونازی‌ها علیه خارجی‌ها طی نیمه اول سال 2007 میلادی خبر می‌دهد اما تاکید می‌کند آمار واقعی باید به مراتب بالاتر باشد چون بسیاری از خارجی‌هایی که با حمله نئونازی‌ها مواجه می‌شوند از ترس تبعات بعدی ترجیح می‌دهند از شکایت چشم‌پوشی کنند.

یکی از نظرسنجی‌های اخیر گروه تحقیقات فورسا در شرق آلمان نشان داد که از هر دو جوان 14 تا 25 ساله ساکن این منطقه یکی بر این باور است که NPD رویکردهای درستی اتخاذ کرده و عملکرد این حزب قابل دفاع است.

NPD در آخرین انتخابات پارلمان ایالت ساکسونی موفق به کسب چند کرسی در پارلمان ایالتی شد و در انتخابات پارلمانی سال گذشته در ایالت‌زادگاه مرکل هم نتایج خوبی بدست آورد.

این در حالی است که خشونت‌های نژادپرستانه در شرق آلمان از سال گذشته رو به افزایش گذاشته و به بالاترین سطح پس از اتحاد دوپاره آلمان در سال 1990 میلادی رسیده است.

ایندیپندنت/25 آگوست

کد خبر 29819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز