شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر ویسبادن آلمان سه روز آینده محل برگزاری "دیالوگ پترزبورگ"میان آلمان و روسیه است

این دیالوگ با هدف تقویت مناسبات جوامع مدنی دو کشور برگزار می‌شود.همزمان، مرکل و پوتین در باره‌ی مسائل بین‌المللی مذاکره می‌کنند.

به گزارش رادیو دولتی آلمان، اجلاس سالانه روسیه و آلمان که به "دیالوگ پترزبورگ" معروف شده در سال ۲۰۰۱ و به  ابتکار ولادیمیر پوتین و گرهارد شرودر، صدراعظم وقت آلمان شکل گرفت و هدف از  آن  تقویت مناسبات جوامع مدنی دو کشور اعلام شده است. مدیران این دور از مذاکرات میخاییل گورباچف، رئیس جمهور شوروی سابق و لوتا دمزیر، از سیاستمدارن سرشناس آلمان شرقی در دوره پس از سفوط دیوار برلین هستند.

در بحث‌های این بار "دیالوگ پترزبرگ" ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل، رهبران روسیه و آلمان ، ۷۰ وزیر، مقام‌ عالی‌رتبه، دیپلمات، مدیر فرهنگی و روزنامه‌نگار نیز از هر دو کشور حضور دارند. رهبران آلمان و روسیه از روز یکشنبه به بحث‌های ویسبادن خواهند پیوست.

 مذاکرات همزمان رهبران

به موازات بحث‌های "دیالوگ پترزبورگ"، سران روسیه و آلمان مذاکرات جداگانه‌ای را در زمینه مسائل دوجانبه و بین‌المللی انجام خواهند داد. در این مذاکرات پوتین و مرکل، رهبران دو کشور حضور دارند و محورهای آن را  موضوع‌هایی همچون مناسبات اروپا و روسیه، امنیت تأمین انرژی اروپا، چالش اتمی ایران، مسئله استقلال کوسوو، طرح سپر موشکی آمریکا در کشورهای اروپای شرقی و نیز  اوضاع خاورمیانه، عراق و افغانستان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش منابع روسی، امضای یک قرارداد دو جانبه اقتصادی، علمی و فنی نیز در دستورکار مذاکرات پوتین و مرکل قرار دارد.

اختلاف و اشتراک نظرها

در زمینه مسائل حاد مربوط به استقلال کوسوو، آلمان گرچه از استقلال این ناحیه از صربستان حمایت می‌کند، اما بر خلاف آمریکا و انگلستان مخالف آن است که بدون رأی مثبت روسیه در شورای امنیت این استقلال اعلام و به رسمیت شناخته شود. مسکو با توجه به پیوندهای قومی و تاریخی با صربستان، با استقلال کوسوو موافق نیست و بیم دارد  که استقلال این ناحیه، روسیه چند قومی را نیز در معرض تشدید گرایش‌های جدایی‌خواهانه قرار دهد.

در مورد ایران و چالش اتمی آن نیز دو کشور به رغم اختلاف‌ها، اشتراک نظرهایی نیز با یکدیگر دارند. روسیه به تشدید تحریم‌های ایران کماکان روی خوش نشان نمی‌دهد و تآکید دارد که تصمیم‌گیری  در این باره  به نتایج مذاکرات جاری میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی موکول شود. آلمان نیز با مخالفت با اقدام مستقلانه اتحادیه اروپا در تحریم ایران و با طرح این نکته که هر تصمیمی در باره تشدید تحریم‌ها باید در چارچوب شورای امنیت اتخاذ شود، در عمل موضعی مشابه روسیه اتخاذ کرده است.

در آستانه مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا

مذاکرات تازه آلمان و روسیه در حالی برگزار می‌شود که روز ۲۶ اکتبر نیز لیسبون، پایتخت پرتغال شاهد برگزاری اجلاس دوره‌ای روسیه و اتحادیه اروپا خواهد بود. این مذاکرات که هر ۶ ماه یک بار برگزار می‌شود، در دوره‌های اخیر به خاطر چالش‌های لهستان و روسیه و نیز به سبب سیاست‌های انرژیایی روسیه در قبال برخی از کشورهای اروپایی نتایج چشمگیری به بار نیاورده است. به ویژه امضای یک قرارداد جامعتر همکاری‌ میان طرفین در در زمینه‌های مختلف که باید جایگزین قرارداد فعلی شود با وتوی لهستان به شکست انجامیده است. قرارداد ده ساله کنونی میان روسیه و اتحادیه اروپا گرچه  اول نوامبر امسال به سر می‌رسد ولی  به دلیل عدم امضای یک قرارداد جدید تا یک سال دیگر تمدید می‌شود.

کد خبر 33830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز