پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی‌اعتمادی پابرجاست: تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد حتی انتخاب یک رییس جمهور جدید در آمریکا تنش‌ها میان اروپا و ایالات متحده را برطرف نمی‌کند.

به ویژه روابط ترکیه با آمریکا به شکلی قابل توجه سرد شده است.

اشپیگل آنلاین از هامبورگ گزارش داد، این که کنار رفتن جورج بوش به عنوان رییس جمهور آمریکا در ژانویه 2009 میلادی روابط میان اروپا و آمریکا را به شکلی واضح بهبود نبخشد، مطلبی است که تقریبا نیمی از اروپایی‌ها و حدود 40 درصد از آمریکایی‌ها به آن اعتقاد دارند.
این نتیجه تازه‌ترین تحقیق گرایش‌های فرا آتلانتیکی 2007 (روندهای دو سوی اقیانوس اطلس) است. این نظرسنجی هر ساله به سفارش بنیاد جرمن مارشال (German Marshall Fund) و بنیاد ایتالیایی کمپینا دی سائو پائولو (Compagnia di Sao Paolo) انجام و شاخصی مهم برای روابط فرا آتلانتیکی محسوب می‌شود.


جان گلن از بنیاد جرمن در ارزیابی از این نظرسنجی گفت: چهره‌ای جدید در کاخ سفید، همه‌چیز را تغییر نمی‌دهد.
به گفته وی، تقریبا یک سوم اروپایی‌ها، شخص بوش را مقصر اصلی وخامت روابط فراآتلانتیکی در سال‌های گذشته می‌دانند. همچنین تعداد بیشتری (38 درصد) وی را مسوول جنگ عراق می‌دانند. گلن گفت: هر رییس جمهور جدیدی که سر کار بیاید، اگر بخواهد بهبودی را در روابط حاصل کند، باید این موضوع و اوضاع خاورمیانه را حتما مورد بررسی قرار دهد.
در همین حال نتایج این نظرسنجی حاکی از نزدیکی بارز سیاسی میان اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به ویژه در زمینه ارزیابی از خطرات تروریستی است. اروپایی‌ها همچنین نگرانی‌شان از تروریسم بین‌المللی و افراط‌گرایی رو به تزاید است.

اطلاعات و آمار منتشر شده در این گزارش در آمریکا و 12 کشور اروپایی - آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، هلند، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسپانیا، ترکیه، بلغارستان و رومانی - جمع‌آوری شده و در هر کشور از حدود هزار مرد و زن بالای هجده سال - با انتخاب تصادفی و با مصاحبه رودر رو - نظر سنجی شده است

کد خبر 30775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز