همشهری آنلاین: یک گزارش شورای اروپا، آلمان را متهم کرده است که از انجام تحقیقات درباره پروازهای مخفیانه آمریکا برای انتقال مظنونان تروریستی جلوگیری کرده است.

اشپیگل آنلاین از پاریس و برلین گزارش داد، گزارش دیک مارتی سوییسی اعلام کرده است که «به ویژه ایتالیا و آلمان» نه تنها از روشن شدن جریان پروازهای غیرقانونی حمایت نمی‌‌کنند، بلکه فعالانه از این امر جلوگیری کرده‌اند و مدارک مورد نیاز این تحقیقات را جزو اسناد طبقه‌بندی شده محرمانه دولتی عنوان کرده‌اند.
مارتی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد این «جلوگیری از جستجو برای حقیقت» به شدت «شوکه‌کننده» است.
مارتی قرار است این گزارش را امروز (جمعه 18 خرداد) به کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا ارایه کند. به گفته وی ثابت شده است که عوامل جاسوسی سازمان سیا در لهستان و رومانی عملیات انجام داده‌اند. وی در این گزارش گفته است: ما معتقدیم که نشان داده‌ایم که سیا یک رشته کامل از فعالیت‌های غیرقانونی را در اروپا انجام داده است، از جمله این‌ها ربودن افراد، حبس آنها در محلی مخفی و شکنجه آنهاست.

«چیزی نمی‌دانیم»
دولت آمریکا انجام پروازهای مخفی برای انتقال مظنونان را در خارج از این کشور تصدیق، اما اتهامات شکنجه قربانیان را رد کرده است.
در همین حال آلمان تاکید کرده است که اطلاعی از انتقادل مظنونان تروریستی از خاک این کشور به زندان گوانتانامو نداشته است.
مارتی قرار است ساعت 14 امروز (به وقت محلی) کنفرانسی خبری را درباره این گزارش در پاریس برگزار کند. این گزارش شامل یافته‌هایی است که ظرف بیش از یک سال و نیم گذشته تحقیقات درباره مراکز بازداشت غیرقانونی به دست آمده‌اند.
در اولین گزارشی که یک سال پیش این قاضی سوییسی در این باره تهیه کرده بود، نشانه‌هایی مبنی بر آن یافته شده بود که لهستان و رومانی با وجود چنین زندان‌هایی مدارا کرده بودند.
هر دو این کشورها چنین اتهامی را رد کردند. در ماه گذشته بازرس شورای اروپا گفته بود که وی از لابلای حرف‌های ماموران سیا اطلاعات تازه‌ای را کسب کرده است که ادعاهای وی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

کد خبر 23797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز