سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

وزارت دفاع آلمان تحقیقاتی را شروع کرده که موضوع آن یک نوار ویدئویی است. در این نوار یک فرمانده نظامی به سربازان دوره آموزشی ارتش می‌گوید که فرض کنند به یک هدف سیا‌هپوست شلیک می‌کنند.

در سال‌های اخیر چنین تصور می‌شد که ارتش آلمان به نوعی آگاهی فرهنگی رسیده‌است، اما شاید چنین نباشد و هنوز به آموزش در این باره نیاز باشد.

در ماه‌های اخیر دو اتفاق روی داده که نشان می‌دهد این امیدواری بیهوده بوده‌است. اتفاق اول رسوایی سربازان آلمانی بود که با جمجمه‌های اجساد در افغانستان عکس یادگاری می‌گرفتند.

اکنون هم ارتش به خاطر این نوار ویدئویی به زحمت افتاده است. توماس رابی سخنگوی وزارت دفاع آلمان در واکنش به این رسوایی گفت: ارتش مشغول تحقیق در این باره است.

او در یک کنفرانس خبری گفت، این رفتار بدون شک غیر قابل قبول و در تضاد با استانداردهای آموزشی ارتش آلمان است. این سخنگو تاکید کرد که چنین اتفاقی بسیار نادر است و قبلا تکرار نشده و بعدا هم تکرار نخواهد شد. ارتش آلمان تحقیق در این باره را آغاز کرده و طی دو تا چهار هفته آینده کامل می‌شود.

در این نوار ویدئویی چند ساعت از آموزش عده‌ای از سربازان ارتش برای استفاده از مسلسل نشان داده می‌شود. در این میدان به سربازان گفته می‌شود که فرض کنند به یک تروریست در یک فرودگاه شلیک می‌کنند.

سرباز یک ردیف کامل از تیرهایش را خالی می‌کند و این رضایت فرمانده را جلب می‌کند. در دور بعدی تمرین‌ها فرمانده به سربازان می‌گوید، فرض کنند هدف رو به رویشان یک سیاه‌پوست آمریکایی است و بعد با تمام قدرت شلیک کنند.

فرمانده این طور صحنه را توصیف می‌کند که یک خودروی ون با حضور سه سیاه‌پوست آمریکایی در مقابل آنها ایستاده است. این سه سیاه‌پوست از ماشین پیاده شده و به شما توهین می‌کنند.

شما هم همه تیرهای درون سلاحتان را به سوی آنها خالی می‌کنید. وقتی سرباز این تمرین را اجرا می‌کند فرمانده هر لحظه از سرباز می‌خواهد که بر شدت شلیک‌هایش بیفزاید و سرباز این دستور را اجرا می‌کند.

این نوار ویدئویی این هفته از تلویزیون آلمان پخش شد و واکنش‌های بسیار تندی را به همراه داشت. به گفته سخنگوی ارتش این نوار در جولای سال 2006 و در شمال آلمان تهیه شده است.

او می‌گوید که ارتش از ماه ژانویه از وجود این نوار مطلع شده بود، اما وقتی رسانه‌های داخلی آن را پخش کردند افکار عمومی از آن مطلع شده و واکنش‌های بسیاری پدید آمد.

واکنش‌ها به این نوار ویدئویی فقط به داخل آلمان محدود نشده و در نیویورک هم سیاه‌پوستان آمریکایی به شدت به این نوار اعتراض کردند.

این نوار یکی دیگر از اتفاقاتی است که اعتبار ارتش آلمان را زیر سئوال می‌برد. سربازانی که با جمجمه‌های اجساد در افغانستان عکس یادگاری گرفته بودند اکنون مشغول بازجویی هستند و پرونده آنها در دادگاه در حال رسیدگی است.

از سوی دیگر دو افسر سابق نیروهای ویژه آلمان هم اخیراً به خاطر تحسین واحد کماندوهای نازی در جنگ جهانی دوم مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. این افسران ضمن تقدیر از واحد کماندویی گفته بودند که این واحد باید الهام‌بخش سربازان امروزی آلمان قرار گیرد.

اشپیگل/ 16 آوریل

کد خبر 19847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز