یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آلمان به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا امیدوار است در مناقشه بر سر استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا ترتیباتی که بتوان بر سر آنها توافق کرد، حاصل شود.

در همین حال وزیر امور خارجه این کشور درباره دوره‌ای جدید از رقابت‌های تسلیحاتی هشدار داد.
روزنامه تاگس اشپیگل نوشت، فرانک والتر اشتاین‌مایر و فرانتس یوزف یونگ، وزیران امور خارجه و دفاع آلمان تاکید کردند که این موضوع را در ناتو مطرح خواهند کرد. اشتاین‌مایر خاطرنشان کرد: سیستم سپر موشکی نباید نه منشا و نه مقدمه‌ای برای دور جدیدی از رقابت‌های تسلیحاتی باشد.
وی با بیان این که هنوز هیچ سیستم محافظتی نظامی نمی‌تواند به صورت صد در صد امنیت را تامین کند، افزود: بنابراین بالاترین اولویت ما خلع سلاح است، نه ارتقای تسلیحات‌مان. ما خواستار رقابت تسلیحاتی جدیدی در اروپا نیستیم.
اشتاین‌مایر با تاکید بر این که مباحثات درباره سپر موشکی نباید باعث ایجاد شکاف در اروپا شود، گفت: نه ناتو و نه اتحادیه اروپا نباید در مباحثات لازمه دو پاره شوند. ناتو باید منافع و ضررهای سیستم سپر موشکی در اروپا را بیان کند. هدف از مباحثات باید راه حلی مشترک باشد که هیچ کسی را تحریک نکند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز تاکید کرده است این کشور راه حلی در چهارچوب ناتو را ترجیح می‌دهد. وی گفت: این را من و همچنین همسایگان‌مان در لهستان و روسیه نیز به صورت علنی می‌گوییم. فرصت برای راه‌حلی توافقی آنقدرها هم کم نیست.
در همین حال یونگ نیز گفت که سپر موشکی موضوعی راهبردی برای امنیت مشترک فراآتلانتیکی است که در جهت منافع همه طرف‌های پیمان ناتو خواهد بود. به همین دلیل ناتو به جایی رسیده است که باید به بررسی این موضوع بپردازد.
یونگ در همین حال تاکید کرد: ما نباید به زمان جنگ سردی بازگردیم که با خوش‌اقبالی آن را پشت سر گذاشته‌ایم.
کد خبر 18060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز