دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلامیه برلین یکشنبه 25 مارس (5 فروردین) به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس اتحادیه اروپا با حضور رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در برلین امضا شد.

در  سند موسوم به "اعلامیه برلین" [سابقه موضوع] آمده است: پایه های این اتحادیه باید تا سال 2009 "براساسی جدید و مشترک" نهاده شود.

در گردهمایی رهبران اتحادیه اروپا در برلین آلمان همچنین خواسته شد در سال 2007 کنفرانسی برگزار شود تا طی آن متنی جدید برای جایگزین شدن قانون اساسی فعلی این اتحادیه اروپا پیشنهاد شود.

اعلامیه برلین ضمن مرور تاریخ اروپا پیش از تاسیس اتحادیه اروپا آورده "(اتحادیه) اروپا فقط ایده ای حامل امید و درک برای کشورهای این منطقه بود."

در این سند همچنین مقایسه ای صورت گرفته میان دوره‌های پیش و پس از تاسیس اروپا و این که پیش از این اتحادیه، اروپا درگیر جنگ و اختلاف و پس از تاسیس آن صلح بر این منطقه حکمفرما شده است.

اعلامیه جدید اتحادیه اروپا آورده "ما شهروندان اروپا، برای شرایطی بهتر متحد شده ایم."

اعلامیه برلین به طور مشخص مسائل مورد اختلاف، مانند عضویت ترکیه [سابقه موضوع] و اضافه شدن بلوک شرق به اتحادیه اروپا و همچنین قانون اساسی این اتحادیه [سابقه موضوع] را قید نکرده است.

قانون اساسی اتحادیه اروپا در سال 2005 در کشورهای فرانسه و هلند به همه پرسی گذاشته شد اما مردم این دو کشور آن را رد کردند و از آن زمان، همچنان در بن بست مانده است.

برخی رهبران اتحادیه اروپا گفته اند که بهترین جدول زمانی برای ارائه و تصویب "پیمانی جدید" برای اروپا نیمه دوم سال 2007 است چون هر زمان بعد از آن ممکن است باعث شود این سند برای انتخابات 2009 آماده نباشد.

کد خبر 18339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز