همشهری آنلاین: پارلمان اروپا بررسی نحوه انتقال اطلاعات شخصی شهروندان اروپایی به ایالات متحده را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش بی بی سی، اتحادیه اروپا پیش از این نیز در مورد روش آمریکاییان برای دستیابی به اطلاعات خصوصی مسافران اروپایی ابراز نگرانی کرده و خواستار بررسی این احتمال شده بود که روش به کار گرفته شده توسط ایالات متحده ناقض توافق آمریکا و اروپاییان در مورد تبادل اطلاعات شخصی باشد.

آمریکا گفته است که اطلاعات مربوط به معاملات بانکی و سفرهای شهروندان اروپایی برای مبارزه این کشور علیه تروریسم جهانی ضرورت دارد.

سال گذشته گزارش شد که یک شرکت خصوصی به نام سوئیفت، که در زمینه انتقال     بین المللی پول فعالیت دارد، اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در اختیار آمریکاییان قرار داده است.

به گفته مقامات اروپایی، انتقال چنین اطلاعاتی با قوانین اتحادیه اروپا در زمینه محافظت از حریم خصوصی اشخاص مغایرت داشته و اقدامی غیرقانونی بوده است.

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آگاهی از آن هستند که آیا اطلاعات منتقل شده به  آمریکاییان وارد "سیستم خودکار هدف گیری" می شود که برای گردآوری خصوصیات مظنونین به دخالت در تروریسم ایجاد شده است.

پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواسته در این مورد توضیح دهد که آیا از شرکت های دیگری، مانند ارایه دهندگان خدمات در زمینه ارتباطات، هم خواسته شده که اطلاعاتی را در اختیار آمریکاییان قرار دهند؟

کمیسیون اروپا، که نهاد اجرایی اتحادیه محسوب می شود، اعلام کرده که از دولت آمریکا خواسته است در مورد احتمال مغایرت نحوه گردآوری اطلاعات خصوصی توسط نهادهای اطلاعاتی آن کشور با توافقنامه های جاری دو طرف توضیح دهد.

از زمان حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا، دولت آن کشور در صدد کسب اطلاعاتی در مورد مسافران خطوط هوایی بوده و این اقدام را بخشی لازم از سیاست مبارزه علیه تروریسم توصیف کرده است.

دامنه انتقال اطلاعات

برخی از سیاستمداران و مدافعان حقوق بشر در اروپا در مورد دامنه و میزان اطلاعاتی که در اختیار آمریکاییان قرار می گیرد ابراز نگرانی کرده اند.
 
پس از حملات انتحاری سال 2001 آمریکا در صدد کسب اطلاعات مربوط به سفرهای هوایی برآمد.

البته شرکت های هواپیمایی برای تنظیم پروازهای خود همواره اطلاعاتی را در مورد مسافران خود کسب می کرده اند که باید شامل نام، زمان پرواز و مقصد سفر آنان باشد.

در حال حاضر میزان اطلاعات کسب شده توسط شرکت های هواپیمایی به مراتب از این محدوده فراتر رفته و شامل نشانی پستی، شماره تلفن، ملیت، شماره و تاریخ صدور و انقضای گذرنامه و اطلاعاتی در مورد حساب بانکی مسافر نیز می شود، به خصوص در مواردی که بهای بلیط با استفاده از کارت های اعتباری و نظایر آن پرداخت شده باشد.

بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا در سال 1995، اطلاعات گردآوری شده از مسافران تنها می تواند در اختیار کشورهایی قرار گیرد که دارای قوانین مشابه اتحادیه در زمینه حفاظت از حریم خصوصی اشخاص هستند.

در مقابل، سوفی اینت ولد، نماینده پارلمان اروپا از هلند، گفته است که در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی آمریکا قوانینی به مراتب سختگیرانه تر از اروپاییان را تصویب کرده اما این قوانین در مورد شهروندان یرآمریکایی لازم الاجرا نیست.

در سال 2004، ایالات متحده توافقنامه انتقال مشخصات اولیه مسافران هوایی را با اتحادیه اروپا امضا کرد در حالیکه کمیسیون اروپا همکاری در این زمینه را به رعایت مصوبه سال 1995 اتحادیه مشروط کرده است.

براساس این توافقنامه، شرکت های هوایی اروپایی موظف هستند ظرف پانزده دقیقه پس از برخاستن هواپیماهای عازم ایالات متحده، اطلاعات مسافران خود را در اختیار نهادهای آمریکایی قرار دهند.

خانم اینت ولدگفته است که رسیدگی به نحوه همکاری اطلاعاتی اروپا و آمریکا به منزله اتخاذ موضعی ضد آمریکایی نیست ولی تا کنون نه پارلمان های کشورهای عضو و نه پارلمان اروپا به "مذاکراتی دموکراتیک" در این مورد نپرداخته اند و افکار عمومی آگاهی کاملی از جنبه های مختللف این موضوع ندارد.

کد خبر 14619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز