چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از درماندگی آمریکا در ارتباط با زندان گوانتانامو و سرنوشت آن سخن گفت، یک وکیل انگلیسی حقایق تازه‌ای را درباره زندانیان غیرقانونی که در اختیار آمریکا هستند فاش کرده ‌است.

کلیو استافورد اسمیت، وکیل انگلیسی که تاکنون وکالت ۵۰ نفر از زندانیان گوانتانامو را بر عهده داشته‌است، دو روز پیش در مصاحبه‌ای با سایت اینترنتی دمکراسی آمریکا خبر داد، بیش از ۲۷ هزار نفر اکنون در زندان‌های مخفی آمریکا در خارج از این کشور نگهداری می‌شوند.

این وکیل انگلیسی گفت، آمریکا بسیاری از این زندانیان را که نام مظنونان تروریستی بر آنها گذاشته به عراق برده‌است تا از حمله رسانه‌ها و فشار گروه‌های حقوق بشری در این زمینه در امان باشد.

این وکیل انگلیسی زندانیان این زندان‌های مخفی را ارواح زندانی می‌خواند و می‌گوید: اکنون در گوانتانامو ۲۷۰ زندانی وجود دارد که سرنوشت آنها نامشخص است. او می‌گوید آمار و ارقامی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در سراسر دنیا ۲۷ هزار زندانی مخفی را نگهداری می‌کند.

این به آن معنی است که اگرچه توجه دنیا تنها معطوف و متمرکز بر گوانتاناموست اما ۹۹ درصد از زندانیان مخفی در اختیار آمریکا، در زندان‌هایی به غیراز گوانتانامو نگهداری می‌شوند. تنها در زندان بگرام در افغانستان بیش از ۶۸۰ زندانی به اسم مظنون تروریستی نگهداری می‌شود.

این وکیل انگلیسی همچنین از شناسایی ۳۲ کشتی خبر می‌دهد که همچون زندان برای نگهداری مظنونان تروریستی روی آب از آنها استفاده می‌شود.

اسمیت تصاویری هم از این کشتی‌ها تهیه کرده و می‌گوید که آماده است تا این تصاویر را به‌عنوان سند و مدرک منتشر کند. مراکش، مصر و اردن از دیگر مکان‌هایی هستند که آمریکا از آنها برای نگهداری زندانیان مخفی خود استفاده می‌کند.

اسمیت می‌گوید این بسیار خطرناک است که دنیا تنها گوانتانامو را می‌بیند و بر تعطیلی آن اصرار می‌ورزد. گوانتانامو ازاین نظر می‌تواند یک نکته و موضوع انحرافی باشد.

اسمیت می‌گوید که آمریکا به‌طور متوسط در روز ۴۰ تا ۶۰ نفر را در سراسر دنیا به ظن تروریست‌ بودن دستگیر می‌کند. تعداد زیادی از این دستگیرشدگان به عراق و دیگر کشورهای عرب خاورمیانه منتقل می‌شوند.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز هم دو روز پیش از طرح آمریکا برای ساخت یک زندان عظیم و مجهز جدید در افغانستان خبر داد. این زندان قرار است در نزدیکی کابل ساخته شود و ساخت آن بیش از ۶۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

قرار است این زندان جای زندان بگرام را در افغانستان بگیرد که اکنون مکانی برای نگهداری و بازجویی از مظنونان تروریستی منطقه است.

اکنون در بگرام ۶۳۰ زندانی بیش از ۵ سال است که نگهداری می‌شوند و سرنوشت آنها هنوز مشخص نیست.  این درحالی است که گیتس دیروز در سنا گفت که  آمریکا حتی اگر بخواهد زندان گوانتانامو را تعطیل کند نمی‌داند با زندانیان آن چه کند.

وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن خواستار آن است که بیش از ۷۰ زندانی این زندان را به کشورهایشان بازگرداند اما این کشورها یا از پذیرفتن زندانیان خودداری می‌کنند یا این که   قابل اعتماد نیستند و ممکن است آنها را مجازات نکنند.

زندان‌های ناشناخته

عراق یکی از مکان‌هایی است که بیشترین تعداد زندانیان مخفی را در خود جای داده‌است. علاوه بر عراق کمپ‌های مخفی بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که در اختیار آمریکاست. یکی از آنها کمپ لمونیر در جیبوتی است.

به گفته اسمیت، تعداد زیادی زندانی غیرقانونی در این کمپ نگهداری می‌شود. در جزیره دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند هم آمریکا زندانی مخفی برای نگهداری و بازجویی از مظنونان تروریستی دارد.

کد خبر 52662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز