چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رابرت تاتل سفیر آمریکا در انگلیس دیروز اطمینان داد روابط ویژه لندن و واشنگتن که در جنگ عراق متحد اصلی هم به شمار می‌آیند بسیار قوی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، تاتل گفت: با نتیجه‌گیری‌های موسسه تحقیقاتی چاتام هاوس که سه‌شنبه اعلام کرد تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس بر رئیس جمهوری آمریکا نفوذ ندارد و در مورد عراق دچار اشتباه فاحشی شده است موافق نیست.

سفیر آمریکا در انگلیس در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد: از دیدگاه من این مسئله غیرقابل درک و نادرست است. من معتقدم روابط ویژه بین دو کشور بسیار بسیار قوی است و هر کس در خصوص تعهد نخست‌وزیر انگلیس درباره آنچه در خاورمیانه می‌گذرد شک دارد بهتر است به گذشته رجوع و سخنان وی را حتی پیش از حوادث یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک مرور کند. وی گفت که روابط بین دو دولت در سطح جهانی بسیار قوی است و دنیا پیش از این شاهد چنین حالتی از روابط عالی بین آمریکا و انگلیس نبوده است.

وی افزود: نخست‌وزیر انگلیس فردی جدی است که در عراق به تعهدات خود عمل می‌کند و اعتقاد دارد این مسئله برای کشورش بهترین کار است.

بلر نیز با اعلام اینکه نتیجه تحقیقات چاتام هاوس را نخوانده است، از روابط کشورش با امریکا دفاع کرد و آنرا سنگ بنای سیاست خارجی انگلیس نامید.

وی گفت که کشورش در صورت دوری از واشنگتن بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

در ماههای اخیر افکار عمومی در انگلستان ادامه همیاری انگلیس با آمریکا را با گرایش به احزاب مخالف حزب کارگر علنی کرد و بلر مجبور شد در برنامه‌ای زمان‌بندی شده ریاست حزب و پست نخست‌وزیری را در تابستان سال آینده واگذار کند.

گوردون براون احتمالا این پست‌ها را به دست خواهد آورد. وی اعلام کرده است که استقلال رای انگلیس را در برابر خواسته‌های آمریکا محور اصلی سیاست خارجی خود خواهد کرد.

کد خبر 11497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز