شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با افزایش اعتراضات به سیاست‌های نیروهای اشغالگر در عراق تونی بلر نخست وزیر انگلستان نیز مجبور به یک اعتراف تلخ شد و از اوضاع وخیم عراق یاد کرد.

نخست وزیر انگلستان درحالی که یکی از اعضای کابینه‌اش برای دیدار با  سربازان این کشور به عراق سفر کرده است در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: اوضاع کنونی در عراق فاجعه بار است. وی که به تبعات این سخن خود پی برده بود بلافاصله تأکید کرد که مشکل این وضعیت فاجعه‌آمیز اشکال در برنامه‌ریزی‌های اشغالگران نیست بلکه وجود شبه نظامیانی همچون شبکه تروریستی القاعده عامل آن است.
در همین روز سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز در خصوص تجزیه عراق هشدار داد. میخائیل کامنین گفت: در عراق امکان تجزیه وجود دارد و فروپاشی این کشور در شرایطی که خشونت‌های قومی و مذهبی بی‌سابقه‌ ادامه دارد پیامد‌های منفی برای کل منطقه به همراه خواهد داشت.
در همین حال دیروز عراق باردیگر شاهد خشونت‌های مرگ‌آور بود. در منطقه الدجیل تروریست‌ها هفت تن از سران عشایر را کشتند و سپس اجساد مقتولان را به آتش کشیدند. در استان دیاله درگیری بین شبه نظامیان و نیروهای دولتی منجر به قتل 9 شبه نظامی و بازداشت یازده تن از آنان شد.
از سوی دیگر سه روز پس از ربوده شدن تعدادی خارجی در عراق دیروز در عملیات نیروهای آمریکایی برای نجات این افراد یکی از گروگانها کشته و دو تن از آنان آزاد شدند.
پیامد‌های حکم جلب الضاری
با صدور حکم جلب حارث الضاری عراق در آستانه بحران تازه‌ای قرار گرفت . در نخستین واکنش برخی از ائمه جماعت اهل تسنن روز جمعه به دفاع از وی پرداختند. در تکریت و سامرا هواداران الضاری تظاهرات کردند. حزب اسلامی به رهبری طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق از این حکم تحت عنوان تیر خلاص به طرح آشتی و گفت‌وگوی ملی عراق نام برد، کنگره اهل سنت عراق به ریاست عدنان الدیلمی رهبر فراکسیون جبهه عربهای سنی، الضاری را یک رکن مهم دینی در بین عربهای سنی دانسته و با هرگونه اهانت به وی مخالفت کرد. همچنین برهم صالح معاون کرد نخست وزیر عراق نیز با مخالفت تلویحی از این حکم گفت: عراق در شرایط فعلی تحمل تنش‌آفرینی و بحران‌های بیشتر را ندارد.
الضاری نیز که در اردن به سر می‌برد در واکنش به اظهارات جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق در خصوص حمایت از اقدام وزارت کشور عراق در  صدور دستور حکم جلب وی گفت: من طالبانی را به عنوان رئیس جمهور عراق قبول ندارم و او رئیس‌جمهور ما نیست.
کد خبر 8708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز