پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد تونی بلر در ارتباط با نوع تهیه منابع مالی از سوی پلیس مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش سی.ان.ان، یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیریروز پنج شنبه 14 دسامبر (23 آذر) در این باره گفت: از بلر به عنوان یک شاهد باز جویی شده و نه به عنوان یک مظنون.

او افزود:نخست وزیر بریتانیا در روز پنجشنبه به ماموران پلیس درباره انتصاب پاره‌ای از افراد در برخی از مناصب دولتی توضیحاتی را ارائه داد.

این سخنگو در ادامه گفت: با وجود آنکه بعید به نظر می‌رسد این بازجویی‌ها در نهایت به صدور قرار مجرمیت علیه تونی بلر ختم شود، این مساله که نخست وزیر مجبور به ارائه پاره‌ای از توضیحات در باره اقدامات دولت خود  به ماموران پلیس شود شرم آور است.

از ماه مارس گذشته پلیس بریتانیا تحقیقاتی را درباره اقدامات دولت برای حفظ موقعیت سیاسی خود، انجام داده است، این تحقیقات زمانی آغاز شد که مشخص شد حزب کارگر(حزب حاکم) و دولت جهت حفظ موقعیت خویش به پاره‌ای از تامین کنندگان منابع مالی حزب کارگر القابی اشرافی و سمت‌هایی در دولت پیشنهاد کرده است.

این بذل و بخشش‌ها در واقع برای کسب حمایت مالی انجام گرفته بود. بر اساس قانونی که در سال 2001 به تصویب رسیده بود، احزاب از اعلام میزان وام‌های دریافتی معاف شده بودند. از همین رو بود که حزب کارگر با اعطای القاب اشرافی و پاره‌ای مناصب دولتی ،جهت جذب منابع مالی بیشتری برآمده بود.

پیشتر نیز پلیس بریتانیا از برخی دیگر از مقامات حزب کارگر بریتانیا بازجویی کرده بود.در میان افرادی که مورد بازجویی قرار گرفته بودند،نام لرد ساینسبوری وزیر علوم سابق بریتانیا لرد لوی فرستاده بلر به خاورمیانه نیز به چشم می‌خورد. 

کد خبر 10973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز