سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر انگلیس نسبت به تشکیل یک کمیسیون تحقیق درباره مشارکت انگلیس در جنگ عراق هشدار داد.

روزنامه استاندارد از لندن نوشت، مجلس عوام انگلیس قرار است امروز درباره تقاضای حزب‌های ناسیونالیست اسکاتلندی و ولزی  رای‌گیری کند که کمیسیونی درباره این که انگلیس چگونه در جنگ عراق مشارکت کرد، تحقیق کند.
بلر این تحقیق را با این بهانه که نیروهای انگلیسی اکنون در عراق مستقر هستند، رد کرد. برخی نمایندگان از حزب کارگر بلر که مخالف مشارکت انگلیس در جنگ با رهبری آمریکا به عراق در مارس 2003 میلادی بودند، احتمال دارد در موافقت با این درخواست اپوزیسیون رای دهند. حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس با در اختیار داشتن 62 کرسی، اکثریت را دارد.

احتمال حمایت محافظه‌کاران از تقاضای تحقیق
حزب محافظه‌کار انگلیس که با مشارکت در جنگ عراق موافقت کرده بود، خواستار آن شده است که انجام این تحقیق در زمانی باشد که دولت عراق کنترل کامل را در دست گرفته باشد. اگر این امر به صورت قانونی میسر نشود، بزرگ‌ترین حزب مخالف در انگلیس یعنی محافظه‌کاران به رهبری دیوید کامرون، از درخواست ناسیونالیست‌ها و لیبرال‌دموکرات‌های انگلیس برای تحقیق فوری در این باره حمایت می‌کند. این ضربه سیاسی دیگری برای بلر به حساب می‌آید. پس از آن که وی اخیرا زیر فشار درون حزبی قرار گرفت، اعلام کرد در سال آینده میلادی از نخست‌وزیری انگلیس استعفا خواهد کرد

کد خبر 6963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز