چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا، ایالات متحده را تهدید کرد که شرایط را برای مسافرت شهروندان آمریکایی به اروپا سخت خواهد کرد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان در گزارشی از بروکسل نوشت، پیش از این آمریکا تصویب کرده بود که شهروندان اتحادیه اروپا 48 ساعت قبل از سفرشان به آمریکا باید به صورت الکترونیکی درخواست سفرشان را ثبت کنند.

به گفته یکی از سخنگویان فرانکو فراتینی، کمیسار داخلی اتحادیه اروپا، بروکسل در حال بررسی برنامه موسوم به تایید الکترونیکی سفر است. بدین ترتیب شهروندان آمریکایی باید پیش از سفرشان به اروپا این درخواست را به صورت اینترنتی پر کنند.

این طرح‌ها فورا پس از تصویب قانونی مشابه در آمریکا اعلام خواهند شد. قانون آمریکایی، شهروندان اتحادیه اروپایی را که قصد سفر به آمریکا را داشته باشند، ملزم می‌کند 48 ساعت پیش از پروازشان به صورت الکترونیکی برگه درخواست سفر پر کنند.

تاجرانی که احتمال دارد مجبور شوند به سرعت به آمریکا سفر داشته باشند، ممکن است در این صورت با مانع مواجه شوند.

سخنگوی فراتینی گفت که اعمال نظام مشابهی از سوی اتحادیه اروپا بدان بستگی دارد که آیا این اقدام سودمند خواهد بود یا خیر. به گفته وی، هدف از این اقدام باید تسهیل مسافرت باشد نه ایجاد مانع در برابر آن.

موضوع سفر سال‌هاست که به مناقشه‌ای میان اروپا و آمریکا منجر شده است. تاکنون اتحادیه اروپا از این امر انتقاد می‌کرد که شهروندان تقریبا همه کشورهای عضو این اتحادیه و یونان ضرورت دارد برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند.

چند ماه‌ پیش، فراتینی به فایننشیال تایمز آلمان گفته بود که سیستم جدید مدنظر آمریکا «بسیار بهتر از طرح کنونی است، زیرا کمتر تبعیض‌آمیز به نظر می‌رسد.» با این حال وی درباره پیامدهای منفی سفرهای تجاری هشدار داده بود.

اتحادیه‌های اقتصادی اروپایی نیز روز گذشته از طرح‌های جدید آمریکا انتقاد کردند. کارلوس گونزالس از اتحادیه صنعتی اروپایی بیزنس یوروپ گفت: این گامی به عقب برای سفرهای تجاری است. ما بسیار نگرانیم، زیرا سفرهای تجاری به آمریکا یک روال بسیار فعال هستند.

صدای اعتراض بخش اقتصادی آلمان نیز روز سه‌شنبه بلند شد. کارستن کرکلائو، عضو اتحادیه صنعت آلمان گفت: ما با نگرانی ناظر اقدامات امنیتی در آمریکا هستیم که مانعی در روابط جامع دو طرف خواهد بود.

این اتحادیه همچنین قانون جدید دریایی آمریکا را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که این قانون تاثیر منفی قابل توجهی در تبادل کالا میان دو سوی آتلانتیک خواهد گذاشت.

بر اساس قانون جدید آمریکا، هر کشتی حمل بار باید در بندر موردنظرش در آمریکا پیش از تخلیه بار مورد بازرسی قرار بگیرد.

کد خبر 28491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز