مجمع پارلمانی شورای اروپا به عنوان یکی از نهادهای دیده بان حقوق بشر اروپا در گزارشی انگلیس، لهستان و رومانی را جزو ۱۴ کشور اروپایی دانست که در امر ایجاد زندان های سری سازمان سیا و نقل و انتقال مظنونان تروریستی با این سازمان همکاری کرده اند.

 دیک مارتی، بازرس شورای اروپا در سوئیس در این گزارش یادآور شد که اگرچه ما هنوز با دسترسی به عمق حقایق ماجرا فاصله داریم اما هنوز مشخص نیست که مقامات کشورهای اروپایی در این فعالیت های غیر قانونی با سیا همکاری فعال داشته اند یا خیر. سایر کشورها از روی آگاهی این فعالیت ها را نادیده گرفتند یا اصلا نمی خواستند در جریان آن قرار بگیرند.

در این گزارش به نام ۱۴ کشور اروپایی که عملا در نقل و انتقال مظنونان تروریستی به کشورهای دیگر جهت بازپرسی از آنان دست داشته اند، اشاره شده است.در همین رابطه سرپرست گروه تحقیقاتی اتحادیه اروپا درخصوص پروازهای مخفی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا)، گفت که هواپیماهای حامل زندانیان مخفی سیا در کشورهای رومانی و لهستان توقف داشته اند.

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، افرادی را که خود مظنون به اعمال تروریستی تشخیص می داده است، پس از اسارت و بازداشت غیرقانونی، از طریق انجام پروازهایی مخفی و توقف در کشورهای اروپایی به پایگاه گوانتانامو در خاک کوبا انتقال داده است

کد خبر 209

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز