همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز شنبه 10 فوریه (21 بهمن) طی سخنانی در جمع 250 نماینده از کشور‌های جهان، استراتژی آمریکا مبنی بر استفاده از نیروی زور را شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین که در جریان اجلاس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت با انتقاد شدید از سیاست‌های تهاجمی و کنترل نشده آمریکا اجرای چنین سیاست‌هایی را مشوقی برای سایر کشور‌ها جهت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دانست.

او در جمع مقامات ارشدی که از کشور‌های مختلف در اجلاس مونیخ حضور یافته بودند، گفت: ما شاهد استفاده بیش از حد نیروی زور از سوی آمریکا در عرصه بین‌الملل هستیم. او افزود: تنها یک کشور، ایالات متحده آمریکا پای خود را از حریم مرز‌های خود بیرون گذاشته است.

پوتین با اشاره به اتخاذ چنین سیاستی از سوی ایالات  متحده گفت: این حرکت بسیار خطرناکی است زیرا دیگر کسی نمی‌تواند زیر چتر  قوانین بین‌المللی پناه بگیرد.

رییس جمهوری روسیه به جزییات اقدامات آمریکا در عرصه بین‌الملل نظیر حمله به عراق و افغانستان اشاره نکرد، اما نسبت به طرح‌های آمریکا مبنی بر نصب سیستم های دفاع موشکی در شرق اروپا(کشور‌های مانند لهستان و جمهوری چک، سابق بر این از اقمار اتحاد شوروی) و گسترش مرز‌های ناتو(سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) شدیداً ابراز نگرانی کرد.

پوتین درباره طرح آمریکا در نصب موشک دفاعی در شرق اروپا گفت:نمی‌خواهم فردی را به اقدامات خشونت بار متهم کنم اما چنین اقدامی(نصب سیستم‌های دفاع موشکی در شرق)، ممکن است تغییرات جدی در معادله قدرت ایجاد کند و حتی ممکن است به پاسخی توصیف ناپذیر منجر شود.

او افزود: تعادل قدرت واژگونه خواهد شد و تاثیرات شگرفی را بر معادلات جهانی و مناقشات بین‌المللی خواهد گذاشت.

پوتین سپس گفت: فرایندی که از آن تحت گسترش ناتو نام برده می‌شود ربطی به توسعه ائتلاف‌های بین‌المللی و یا حتی تضمین امنیت اروپا ندارد. بر عکس، این مسئله باعث کاهش اعتماد دوجانبه خواهد شد.

او همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپایی و ناتو حق ندارند به تنهایی در مناطق بحرانی جهان مداخله کنند. پوتین گفت: سازمان ملل تنها نهادی است که می‌تواند به طور مشروع از زور استفاده کند و اتحادیه اروپا و ناتو نمی‌توانند جایگزین آن شوند.

کد خبر 15463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز