یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پایان دیدار از آلمان و شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ دیروز به عربستان رفت.

این نخستین سفر یک رهبر روسیه به عربستان در 80 سال اخیر است. دولت عربستان پس از فروپاشی شوروی پیشین پس از 52 سال در سال 1990روابط خود را با روسیه از سرگرفت.

در این سال عبدالله بن عبدالعزیز معاون ملک فیصل، حاکم کنونی عربستان به روسیه رفت.

به نوشته مطبوعات اروپایی، دیدار پوتین از عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت می‌تواند در تنظیم معادلهای اقتصادی و تنظیم بازار نفت در سال‌های آینده بسیار تاثیرگذار باشد.

روزنامه هندلزبلات چاپ آلمان در این مورد نوشت که از هم اکنون چند شرکت روسی در عربستان در میدان‌های گازی این کشور فعالیت دارند و در کنار همکاری های اقتصادی، پوتین مایل است در مورد مسایل خاورمیانه نیز از دیدگاه‌های عربستان مطلع شود.

پوتین که در کنفرانس مونیخ از سیاست آمریکا در جهان انتقاد کرده بود، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره نیز ضمن انتقاد از فرستادن نیروهای بیشتر آمریکایی به خلیج فارس گفت که این موضوع با طرح تازه بوش برای برقراری امنیت در عراق همخوانی ندارد.

پوتین در این مصاحبه گفت که آنچه آمریکا با فرستادن ناوگان تازه به خلیج فارس انجام داده است به امنیت در عراق ارتباطی ندارد و مشخص است که کشور‌های منطقه را نگران کرده است.

پوتین همچنین از استقرار موشکهای آمریکایی در شرق اروپا که قرار است در چک و لهستان مستقر شوند انتقاد کرد و گفت که این عمل آمریکا هیچ ارتباطی با آنچه آمریکا مدعی مقابله با آن است ندارد.

سفر پوتین به عربستان توجه محافل خبری جهان را بار دیگر به نقش روسیه در معادل‌های جهانی بخصوص به تلاش روسیه برای به‌دست آوردن نقش مهمتری در خاورمیانه جلب کرده است.

در همین مورد روزنامه فرانکفورتر الگماینه چاپ آلمان نوشت که پوتین به خوبی دریافته است که برای پیشبرد نقش روسیه در جهان بخصوص در بحث انرژی همکاری با کشورهایی که بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهند در درازمدت در جهت تثبیت قدرت سیاسی و اقتصادی روسیه در جهان خواهد بود.

عربستان که به نوشته این روزنامه اکنون زیادتر در طرحهای صلح منطقه‌ای مشارکت می‌کند، نیز به خوبی از اهمیت روسیه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان و دارای بالاترین میزان ذخایر گازی آگاه  است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار پوتین که به قطر و اردن ختم می‌شود نشان می‌دهد که روسیه  از اهمیتی که کشورهای خاورمیانه در آینده می‌توانند در معادلهای سیاسی داشته باشند نیز واقف است و روسیه در ماههای اخیر با فرستادن مقامهای ارشد خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، همچنین تمایل خود را برای مشارکت در طرحهای صلح بین اعراب و اسرائیل نشان داده است و قصد دارد در صحنه سیاسی، قدرت خود را بیشتر در مقابل طرحهای آمریکا نشان دهد.

خبرگزاری آلمان نیز سفر پوتین به عربستان ، قطر و اردن را نشان از رویکرد تازه روسیه به خاورمیانه می‌داند و در تفسیری به این نکته اشاره می‌کند که پوتین رو به سیاست فعال‌تری در منطقه آورده  است.

سخنرانی پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ که در آن  به نقش آمریکا در بحرانهای منطقه ای و به گفته وی به سیاستهای زورگویانه آمریکا حمله کرد، به نوشته روزنامه‌های آلمانی این واقعیت را نشان می‌دهد که روسیه از موضع دفاعی به موضع تهاجمی روی آورده است.

مطبوعات آلمان بلافاصله پس از سخنرانی پوتین در گزارشهای اینترنتی خود نوشتند که پاسخ  آمریکا هرچه باشد، روسیه اکنون مایل است اقتدار خود را همانگونه که سخنرانی پوتین نشان داد،به همه سیاستمدارانی که در مونیخ گردآمده‌اند نشان دهد.

کد خبر 15524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز