یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آکادمی علوم نظامی روسیه 2 روز پیش در کنفرانسی در وزارت دفاع این کشور گزارش رئیس این آکادمی را درباره دکترین نظامی جدید روسیه بررسی کرده است.

این دکترین بعد از بررسی به ارتش ابلاغ می‌شود. نکات اصلی این دکترین جدید را به نقل از محمت گریف رئیس آکادمی علوم نظامی روسیه می‌خوانید.

1. تغییرات در وضعیت ژئوپلتیک و سیاسی- نظامی روسیه و جهان ضرورت تدوین دکترین جدید نظامی را نشان داده است. به همین دلیل ولادیمیر پوتین رهبران ارتش را مامور تدوین دکترین جدید کرد.

2. گام اول شناسایی تهدیدهای بالقوه و بالفعل پیش روی روسیه است. بعد از آن باید انواع جنگها و درگیری‌های مسلحانه‌ای که تا سال 2015 پیش رو خواهیم داشت را پیش‌بینی و شناسایی کنیم.

3. باید از تاکید بیش از حد بر سیاست و ایدئولوژی پرهیز کنیم و به جای آن بر تلاش عملی برای تقویت امکانات دفاعی متمرکز شویم.

4. عوامل محیط زیستی و انرژی دلایل و انگیزه‌های اصلی درگیری‌های نظامی 10 تا 15 سال آینده هستند. بعضی کشورها تلاش خواهند کرد تا منابع انرژی کشورهای دیگر را به کنترل درآورند. همانطور که در جنگ عراق چنین شد.

کشورهای دیگر هم چاره‌ای جز مقاومت یا مرگ ندارند. دیر یا زود جامعه جهانی باید دامنه و ماهیت تولید را محدود، قانونمند یا دگرگون کند.

5. شکاف عظیم میان استانداردهای زندگی ثروتمندان و بقیه دنیا به تروریسم و جنگ همه با همه منجر می‌شود. این تهدید جدی برای امنیت ماست. البته فقر تنها دلیل تروریسم نیست.

6. ماهیت تهدیدهای آینده به ساختار سیاسی آینده دنیا بستگی دارد. حتی ابرقدرتهایی مانند آمریکا هم نمی‌توانند با بار سنگین مسئولیت و رهبری کنار بیایند و آن را تحمل کنند.

7. هیچ مشکلی در دنیای امروز بدون مشارکت روسیه حل نمی‌شود. هیچ جایگزینی برای دنیای چند قطبی با محورهایی چون آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و هند وجود ندارد.

8. تحلیل روندهای کنونی دنیا نشان می‌دهد مسیر سیاسی که واشنگتن در پیش گرفته به رویارویی آن با بسیاری از کشورها منجر خواهد شد.

9. در دکترین جدید نظامی روسیه فقط تهدیدهای نظامی مورد توجه نیست و دیگر تهدیدهای سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و اطلاعاتی هم مد نظر قرار گرفته است.

10. استفاده از سلاح هسته‌ای و تکثیر سلاح کشتار جمعی همچنان روسیه را تهدید می‌کند.

11. قدرتهای برتر دنیا با تهدیدهای مشترکی رو به رو هستند که تنها با تلاش مشترک قابل حل است. به همین دلیل دکترین نظامی روسیه باید شامل مفادی هم راستا با مفاد دکترین‌های نظامی دیگر کشورها به ویژه در جنگ با تروریسم باشد.

12. در جنگهای آینده سلاح هسته‌ای مهمترین و قابل اتکاترین ابزار بازدارنده استراتژیک در برابر تهاجم خارجی است. اما این موضوع نباید مسکو را به اشتباه بیندازد چون از سلاح هسته‌ای در همه جا نمی‌توان استفاده کرد.

13. در دکترین جدید نظامی روسیه تحول نیروهای مسلح، توسعه سیستم دفاع هوایی و فضایی منسجم و استفاده از جنگ افزارهای تکنولوژیک دیده شده است.

کد خبر 13911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز