چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ایتالیا در دیدار با هم در خصوص موضوعات جهانی به رایزنی پرداختند.

به گزارش خبر گزاری نووستی، این دیدار روز سه شنبه در اقامتگاه زمستانی پوتین در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه برگزار شد.

ولادیمیر پوتین،پس از مذاکره با رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که روسیه و ایتالیا در این امر که سازمان ملل متحد ابزار اصلی برای حمایت از امنیت جهانی، است هم عقیده هستند.

پوتین اظهار داشت:"یقین دارم که انتخاب ایتالیا بعنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، سبب هماهنگی تلاش های ما در سیاست خارجی در آینده خواهد بود".

وی تاکید کرد موضع روسیه و ایتالیا در زمینه مشکلات بین المللی نزدیک و یا مطابق می باشند.

رئیس جمهور روسیه افزود:در این مذاکرات در رابطه با مشکلات مبرم بین المللی، از جمله اوضاع در خاور نزدیک، عراق و افغانستان و نیز پیرامون برنامه هسته ای ایران گفتگوهایی انجام شدند.

علاوه بر این، پوتین و پرودی اعلام کردند که تنظیم ساز و کارهای موثرتری برای همکاری بین  روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا، به نفع هر دو طرف می باشد.

پوتین اظهار داشت: "یقین دارم که تجربه آقای پرودی که بتازگی ریاست کمیسیون مجامع اروپایی را عهده دار شده است، در مذاکرات پیرامون توافقنامه پایه جدید روسیه-اتحادیه اروپا بسیار مفید خواهد بود".

رئیس جمهور روسیه در دیدار با نخست وزیر ایتالیا  همچنین از توسعه  روابط مسکو و رم ابراز خرسندی نمود.  

پوتین گفت:"من از روند توسعه روابط دوجانبه ابراز خرسندی می کنم. نه تنها میزان مبادلات تجاری-اقتصادی ما افزایش می یابد،بلکه عرصه های جدید همکاری و پروژه های جدیدی نیز پدیدار می شوند و ما هر چه بیشتر و موثرتر در زمینه های حساس و مهم برای تمامی اروپا کار می کنیم که یکی از آنها بخش انرژی می باشد".

رئیس جمهور روسیه تاکید کردکه از دیدن پرودی در سوچی بسیار خوشحال است.

پوتین رو به پرودی اظهار داشت:"مسلم است که برای من بسیار مهم بود که با تو در رابطه با مشکلات بین المللی تبادل نظر داشته باشم و من از دیدنت بسیار خوشحالم و خوش آمد می گویم".

رئیس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که برخی از شرکت های ایتالیایی قصد دارند میلیاردها دلار در بخش اقتصاد انرژی روسیه سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت:"در اینجا هیچ مسئله محرمانه ای وجود ندارد. فقط ایتالیایی ها شرکای پخته ای هستند که بلدند محکم و مداوم بر منافع ملی خود ایستادگی کنند و انتظار اعطای هیچ امتیازی را نداشته و برای شرکای خود احترام قائلند. آنان برای ما شریکی قابل اطمینان هستند که برقراری ارتباط با آنان دشوار نیست".
 
رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا هم در این کنفرانس خبری گفت که برخی از مشکلات بین المللی سبب نگرانی روسیه و ایتالیا هستند.

پرودی گفت:"برای حل این مسائل به فعالیت نیاز است. اکنون در جهان مناقشات بسیاری وجود دارند و زمان حل آنها فرا رسیده است. ما باید به فعالترین شکل ممکن همه آنچه را که لازم است انجام دهیم تا چنین چیزی رخ دهد".

کد خبر 14162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز