پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری روسیه استفاده از منابع انرژی این کشور جهت وارد کردن فشار سیاسی به کشور‌های دیگر را رد کرد.

به گزارش بی.بی.سی، ولادیمیر پوتین که در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در حضور بیش از هزار نفر از اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی سخن می‌گفت،اعلام کرد: قراردادهایی که روسیه با اوکراین و سایر کشور‌های همسایه در زمینه انرژی بسته است، به نفع مصرف کنندگان تمام می‌شود و تمامی کارشناسان امر از آن مطلع هستند.

پوتین افزود: همواره به ما گفته می‌شد که روسیه از منابع اقتصادی خود برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می‌کند که این مساله صحیح نیست. رییس جمهوری روسیه افزود:افزایش قیمت صادراتی منابع انرژی روسیه با توجه به تنظیمات لازمه بازار انجام گرفته است.

او با اشاره به روسیه زمان شوروی گفت:روسیه دیگر قادر نیست مانند زمان اتحاد جماهیر شوروی انرژی را با سوبسید (با نرخ دولتی پایین تر از بازار آزاد) به کشور‌های همسایه صادر کند.

رییس جمهوری روسیه افزود: ما مجبور نیستیم اقتصاد سایر کشورها را سوبسید دار کنیم، هیچ کسی این کار را نمی‌کند، پس چرا آن‌ها در حال حاضر چنین چیزی را از ما درخواست می‌کنند.
این سخنان درحالی از سوی رییس جمهوری روسیه بیان می‌شود که مناقشه ماه ژانویه میان بلاروس و روسیه برسر صدور انرژی نگرانی‌های زیادی را در میان مصرف کنندگان اروپایی روسیه پدید آورد.

پوتین اما در ادامه سخنانش با ارزیابی وضعیت اقتصادی روسیه اعلام کرد.:رروسیه در سال 2006 با رشد اقتصادی معادل 6.9 درصد و کاهش تورم مواجه بوده است که این امر این کشور را از نظر اقتصادی در زمره یکی از قویترین‌ها قرار داده است.

مساله جانشینی

پوتین که در ماه مارس سال آینده (2008) دوره ریاست جمهوری‌اش به پایان می‌رسد، اعلام کرد: جانشینی برای خود تعیین نخواهد کرد و مردم خود در انتخاباتی آزاد رییس جمهوری آینده روسیه را تعیین خواهند کرد.او در این باره توضیح داد: به جای جانشین کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهند داشت.

او همچنین افزود: هدف مقامات (روسیه) اطمینان از برگزاری انتخابات دموکراتیک است. پوتین گفت: من نیز یکی از شهروندان فدراسیون روسیه هستم که به آن بسیار افتخار می‌کنم و البته از حقوق شهروندی حق انتخاب کاندیدای مورد نظر است که من این کا را تنها در زمان مبارزات انتخاباتی انجام خواهم داد.

براساس قانون اساسی روسیه دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در سال 2008 به پایان خواهد رسید. بر اساس قانون اساسی روسیه رییس جمهوری تنها دو دوره می‌تواند کاندیدای شرکت در انتخابات شود، اما از آنجایی که پوتین هم اکنون از محبوبیت بسیار بالایی در روسیه برخوردار است به احتمال زیاد مردم به فردی که او آن را کاندیدای مورد نظر خود معرفی کند، رای خواهند داد.

کد خبر 14713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز