همشهری آنلاین: رئیس جمهوری روسیه پنج شنبه اول فوریه (12 بهمن) از پیشنهاد تشکیل اوپک گازی استقبال کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری روسیه درکنفرانس مطبوعاتی سالانه خود با اشاره به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد : تشکیل اوپک گازی با ایران و احتمالا دیگر تولیدکنندگان که معادل اوپک نفتی است، ایده جالبی است.

وی افزود: "هم اکنون ما تلاش می کنیم تا فعالیت‌های خود را در بازارهای این کشورها هماهنگ کنیم. ما نمی خواهیم نوعی کارتل ایجاد کنیم، اما هماهنگ کردن فعالیت‌های ما اقدام درستی است و اینکه تصمیم گیری درباره مهمترین مسئله را به یاد داشته باشیم که آن هم تهیه مطمئن و معتبر منابع انرژی برای مصرف کنندگان اصلی است."

رهبر معظم انقلاب اخیرا در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به وجود نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران، گفتند: این دو کشور با کمک یکدیگر می توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه گذاری کنند.


 فناوری هسته‌ای حق ایران است

از سویی دیگر ولادیمیر پوتین گفت: کشورش از پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف وقفه در مشاجرات درباره برنامه هسته ای ایران حمایت می کند.

وی تصریح کرد: "من فکر می کنم که ما به همکاری فعالانه با یکدیگر در این مسیر نیاز داریم."

وی افزود: " ایران حق دارد تا به فناوری مدرن از جمله فناوری هسته ای دست پیدا کند."

پوتین همچنین درباره ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: ما خواهان تکمیل این برنامه هستیم.

البرادعی هفته گذشته با ارائه پیشنهاد وقفه درمناقشه هسته ای ایران و غرب برسرموضوع هسته ای تهران، خواستار توقف همزمان برنامه غنی سازی اورانیوم  ایران و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده بود .

اما کشورهای غربی به رهبری آمریکا پیشنهاد البرادعی را نپذیرفتند.

کد خبر 14715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز