گروه بین‌الملل: وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) برای تکمیل شبکه راداری سپر دفاع موشکی این کشور در حال رایزنی با کشورهای منطقه قفقاز با هدف نصب تأسیسات راداری این سیستم در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنری اوبرینگ، رئیس آژانس موشکی ارتش آمریکا روز گذشته طی اظهاراتی در مقر فرماندهی مرکزی ناتو در حومه بروکسل، پایتخت بلژیک با اعلام این خبر گفت: ‌این تأسیسات شناسایی زودهنگام موشک‌های دشمن را برای سامانه‌های رهگیری بزرگتر که در شرق اروپا مستقر می‌شوند، ممکن می‌کند.

اوبرینگ که پس از رایزنی‌های دو روزه با نمایندگان روسیه سخن می‌گفت از ذکر نام کشوری که قرار است این تأسیسات در  آن دایر شود، خودداری کرد ولی از رایزنی با کشورهای این منطقه برای یافتن مکان مناسبی برای نصب این تجهیزات پرده برداشت. او تهدیدی را که از جانب این تأسیسات متوجه امنیت روسیه خواهد بود، کم‌اهمیت توصیف کرد.

با وجود موضع‌گیری اوبرینگ، روز گذشته ولادیمیر میخائیلوف، فرمانده نیروی هوایی روسیه در واکنش به تلاش آمریکا برای استقرار تأسیسات راداری خود در قفقاز تأکید کرد روسیه توان کافی برای مقابله با ‌رادارهای آمریکا در این منطقه را دارد.

او یادآور شد مسکو کماکان مخالف استقرار تأسیسات رهگیری و راداری سامانه دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا است که به احتمال زیاد در جمهوری چک استقرار پیدا خواهند کرد.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امورخارجه روسیه هم در واکنش به این تصمیم پنتاگون اعلام کرد استقرار تأسیسات راداری سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا می‌تواند فرایند تنش‌زدایی بین مسکو‌ و‌ واشنگتن را از بین برده و اروپا را به‌ورطه بی‌ثباتی بکشاند.

گروشکو گفت: نباید یک کشور درصدد تأمین امنیت خود با به چالش کشیدن امنیت سایر کشورها برآید.

وی افزود: اروپا امنیت را طی بیست سال گذشته با گفت‌وگوی آزاد و کاهش یا حذف مواردی که موجبات نگرانی دوجانبه را فراهم می‌آورد، تقویت کرده ‌است.

کد خبر 16955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز