شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفرانس امنیتی سالانه مونیخ در آلمان با سخنرانی صدر اعظم این کشور و رییس جمهوری روسیه و با حضور بیش از 250 نفر و از جمله چهل نفر از روسای دولت‌ها کار خود را به طور رسمی آغاز کرد

پایگاه خبری استاندارد از مونیخ گزارش داد، ولادیمیر پوتین امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت، باید برای تهران روشن شود که همکاری بهتر از مواجهه است.
آنگلا مرکل هم گفت ایران باید قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرا کند.

دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان امروز در مونیخ با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.
پایان ماه جاری میلادی ضرب‌الاجلی را که شورای امنیت برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعیین کرده است، پایان می‌یابد.
لاریجانی پس از چندین بار تایید و تکذیب سرانجام در کنفرانس امنیتی مونیخ حاضر شد و امید می‌رفت تنش‌زدایی در مساله هسته‌ای ایران صورت بگیرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز یکی دیگر از حاضران این کنفرانس است. وی روز جمعه تاکید کرده بود که آمریکا قصد ندارد به ایران حمله کند.
لاریجانی در مونیخ اعلام کرد مناقشه از طریق مذاکره قابل حل است. وی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو باخبرگزاری رویتر تصریح کرد: ما معتقدیم که پرونده اتمی ایران از طریق مذاکره حل شدنی است.
در همین حال، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد انتظار ندارد در دیدارش با لاریجانی که برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است، پیشرفتی رخ دهد.

صبر
رییس جمهور روسیه در همین حال اظهار داشت که جامعه بین‌المللی باید صبر داشته باشد و در حرکتی دسته جمعی برای ایران روشن کند که همکاری بهتر از مواجهه است.
پوتین در همین حال تاکید کرد که هیچ اطلاعی در این باره ندارد که آیا ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند یا خیر و در همین حال هیچ اطلاعی از این ندارد که آیا روسیه به ایران در توسعه صنایع موشکی‌اش یاری رسانده باشد. وی تاکید کرد: "همکاری نظامی ما با ایران حداقلی است."

هشدار درباره سپر موشکی
رییس جمهور روسیه در سخنرانی‌اش در کنفرانس مونیخ به واشنگتن به دلیل استقرار سیستم سپر موشکی‌اش که قصد دارد در شرق اروپا ایجاد کند، هشدار داد و گفت: "ما تسلیحاتی داریم که می‌تواند بر این سیستم‌ها فایق آید."
وی افزود: این‌ها به هیچ وجه آمریکا را هدف نگرفته‌اند.
پوتین در همین حال به ناتو نیز درباره "توسل به اقدامات نظامی افسارگسیخته" برای حل بحران‌های بین‌المللی هشدار داد و گفت این امر نقض حقوق ملت‌هاست.
رییس جمهور روسیه گفت: "ما نباید جای سازمان ملل از ناتو یا اتحادیه اروپا استفاده کنیم."
به گفته وی، فقط سازمان ملل است که می‌تواند با دقت به چالش‌های جهانی پاسخ دهد. ناتو "یک پیمان نظامی – سیاسی" است که جهان شمول نیست.
پوتین گفت انتظار دارد آمریکا توضیحی را درباره برنامه‌اش برای استقرار سپر موشکی ارایه و تصریح کند که این اقدام علیه روسیه نیست.
وی گفت که با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در این باره موافق است که برای هر دو کشور زمان تهدید سپری شده است.
رییس جمهور روسیه با این حال واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد که مرزهای سیاسی خود را تقریبا در همه زمینه‌ها داخل کرده است.
وی گفت، شیوه آمریکایی‌ها در برخورد با بحران‌های بین المللی، رسیدن به راه حل سیاسی را غیرممکن کرده است. آمریکا تلاش دارد تلقی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند.
پوتین در همین حال به کشورهای غربی درباره دخالت در امور روسیه هشدار داد و آنها را از موعظه درباره دموکراسی منع کرد.

اعتراضات
حدود 2000 تن امروز در مونیخ علیه کنفرانس امنیتی که در این شهر برگزار می‌شود تظاهرات کردند. آنها به "جنگ در سراسر جهان و سیاست اشغالگرانه کشورهای عضو ناتو" اعتراض کردند. بنا به اعلام پلیس 350 تا 400 تن از تظاهرکنندگان به صورت خودجوش به این تظاهرات آمده بودند و 17 تن از این افراد دستگیر شدند.

اظهارات دکتر لاریجانی
دکتر لاریجانی امروز در مونیخ درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما مسیر مشخصی را دنبال می‌کنیم و فعالیتهای ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است .

علی لاریجانی امروز در مونیخ گفت: بیش از هر زمان دیگری امنیت جهانی مهم است و من از منطقه‌ای می‌آیم که در بیست و چند سال گذشته بیش از پنج جنگ در آن رخ داده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه افزود: اگر این کنفرانس به نمادها و نشانه هایی برسد که به یک صلح پایدار دست یابیم , اجلاسی موفق خواهد بود.

کد خبر 15474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز