استعفای رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا نمونه‌ای از دشواری است که دولت‌های اروپایی در تلاش برای حمایت از سیاست خارجی آمریکا و همزمان راضی نگه داشتن افکار عمومی کشورهای خود با آن روبه‌رو هستند.

هنوز یک سال هم از به قدرت رسیدن پرودی نمی‌گذرد که او روز چهارشنبه هفته گذشته مجبور به استعفا شد. دلیل این استعفا هم ناتوانی در متقاعد کردن پارلمان درباره اعزام نیرو به افغانستان و عراق بود. ایتالیا اکنون به عنوان بخشی از نیروهای 30 هزار نفری ناتو در افغانستان 1950 سرباز در این کشور دارد.

بحران برای پرودی ساعاتی بعد از آن شروع شد که انگلیس و دانمارک اعلام کردند نیروهایشان را از عراق عقب می‌کشند. این برای کاخ سفید که قرار است 21 هزار نیروی دیگر برای ثبات بخشیدن به بغداد در این شهر مستقر کند، ضربه بزرگی بود.

تونی بلر نخست وزیر انگلیس در اقدامی دیگر که یک گام او را از سیاست خارجی آمریکا دور می‌کند، گفت که در حال بررسی تعامل با حماس به عنوان بخشی از دولت وحدت ملی در سرزمین‌های اشغالی است.

کشورهای اروپایی اکنون نمی‌دانند چگونه با دولت آمریکا در دو سال پایانی عمر این دولت تعامل کنند، دولتی که با جنگ‌های ناتمام و نبرد با ترور روبه‌روست. اما علی‌رغم بحران در ایتالیا و ناخشنودی عمومی در اروپا نسبت به تاکتیک‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم، در طبقه حاکم هنوز درباره عراق و افغانستان اختلاف نظر وجود دارد.

این اختلافات اساس و پایه عملی و حقوقی دارد. شکست آمریکا در عراق برای کل غرب دردسر ساز خواهد شد. شکست در افغانستان هم برای غرب یک فاجعه است. اروپایی‌ها جنگ افغانستان را نوعی دفاع از خود بر اساس قوانین سازمان ملل و مرتبط با حملات 11 سپتامبر می‌دانند. برای اروپا جنگ افغانستان با عراق بسیار متفاوت است. در افغانستان در شش سال گذشته بیش از 2 میلیون پناهجو به کشورشان بازگشته‌اند در حالی که در عراق 2 میلیون پناهجو از این کشور گریخته‌اند.

اما دید منفی افکار عمومی اروپا نسبت به جنگ عراق باعث شده تا این مرزبندی میان عراق و افغانستان هم از بین برود و مردم تفاوتی میان این دو نبینند. در ایتالیا هفته گذشته یک قاضی دستور محاکمه 25 مأمور سیا به خاطر ربودن یک روحانی در این کشور در سال 2003 را صادر کرد. در انگلیس و دانمارک هم همانطور که گفته شد دولت دستور عقب‌نشینی و کاهش نیرو در عراق را صادر کرد. پیشروی این کار ابتدا دولت انگلیس بود و بعد از سخنرانی بلر، دانمارک هم از فرصت استفاده کرده و خبر از اقدام مشابه داد.

رهبران اروپا از این گلایه دارند که چرا آمریکا تا همین اواخر از همکاری نزدیک و مشارکت و مشاوره با این قاره سر باز می‌زد اما اکنون به دنبال این همکاری برای پیشبرد منافع حتی مشترک است.

کریستین ساینس مانیتور/ 23 فوریه

کد خبر 16685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز