همشهری آنلاین: وزیران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند تا پانزدهم تیر به بسته مشوق‌های 1+5 پاسخ دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی در این بیانیه از اینکه ایران تاکنون به این پیشنهاد جواب نداده ابراز ناامیدی شده است. وزرای خارجه گروه هشت خواسته‌اند که پاسخ ایران «صریح و اساسی» باشد و حداکثر تا هنگام دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای روز چهارشنبه پانزدهم تیر برنامه‌ریزی شده است اعلام شود.

هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که به گروه هشت معروفند، شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن هستند. روسیه در شرایطی در تعیین ضرب الاجل برای ایران با دیگر اعضای این گروه همراه شده که رئیس جمهور این کشور پیشتر به طور تلویحی با تعیین چنین ضرب الاجلی مخالفت کرده و آن را باعث کشانده شدن مناقشه اتمی ایران به بن‌بست خوانده بود.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شماره جدید نشریه آلمانی اشترن که امروز منتشر شد، از امکان پاسخگویی ایران به پیشنهاد 1+5 پیش از اجلاس سران گروه هشت در 24 تیرماه سخن گفته است. متکی گفت اگر طرف‌های ما در مناقشه اتمی حسن نیت خود را حفظ کنند، ممکن است پاسخ پیشنهاد 1+5 را زودتر ارائه کنیم.

ایران پیش از آن پاسخگویی به این پیشنهاد را به اواخر مرداد موکول کرده بود.

کد خبر 1203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز