همشهری آنلاین: علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران روندی طولانی خواهد داشت و جامعه جهانی باید صبور باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، علی لاریجانی و خاویر سولانا امروز در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا دیدار و در مورد بسته پیشنهادی 1+5 گفتگو کردند.

لاریجانی پیش از این دیدار گفته بود ابهامات پیشنهاد مذکور را با سولانا در میان خواهد گذاشت. نمایندگانی از روسیه، آلمان، فرانسه و انگلستان نیز در دیدار سولانا و لاریجانی حاضر بودند.

پاسخ تدریجی
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس به خبرنگاران گفت ممکن است پاسخ تهران به پیشنهاد 1+5 به صورت تدریجی ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا آصفی تأکید کرد: اکنون توپ در زمین اروپا است و اگر نتوانند به ابهامات مطرح شده از سوی کشورمان پاسخ دهند، بررسی و ارائه پاسخ نهایی به کندی پیش خواهد رفت.

او ابهامات مورد اشاره ایران را «دارای زوایای مختلف» و شامل موضوعات سیاسی، اقتصادی و مسائل مربوط به کیفیت استفاده از فناوری هسته‌ای توصیف کرد، اما گفت که قرار نیست جزئیات بیشتری از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و آلمان اواسط خردادماه بسته‌ای از مشوق‌ها را به منظور حل اختلافات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشنهاد کردند. گفته می‌شود در این بسته از ایران خواسته شده است فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را معلق کند و در عوض امتیازهای اقتصادی بگیرد.

موضوع زمان پاسخگویی ایران به این پیشنهاد در هفته‌های اخیر بسیار بحث‌انگیز شد. مقامات غربی، به ویژه آمریکایی‌ها اصرار دارند پاسخ ایران به بسته پیشنهادی 1+5 را پیش از آغاز اجلاس سران گروه هشت که از روز 24 تیرماه در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، دریافت کنند. اما ایران گفته است پاسخ این پیشنهاد را اواخر مرداد خواهد داد.

پرونده هسته‌ای ایران از جمله موضوعات اصلی نشست سران گروه هشت خواهد بود. ایالات متحده گفته است اگر مقامات تهران تا 24 تیرماه پاسخ خود را به پیشنهاد قدرت‌های جهانی اعلام نکنند، ممکن است در این اجلاس اقدامات تنبیهی علیه ایران را به بررسی بگذارد.

اما حمیدرضا آصفی امروز هشدار داد چنانچه گروه هشت مواضعی اتخاذ کند که با میز مذاکره (سولانا-لاریجانی) همخوانی نداشته باشد، قطعاً آثار منفی خواهد داشت.

کد خبر 1250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز