همشهری آنلاین: خبرگزاری ایسنا در دو گزارش اظهارات رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی درخصوص نشست اخیر گروه 1+5 در پاریس را مخابره کرده‌است.

توصیه رئیس جمهور به گروه 1+5: صبور باشید

رییس جمهور در واکنش به تصمیم دیشب وزرای خارجه‌ کشورهای 1+5 در پاریس درخصوص تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما در مسیر حق خود و قانون حرکت کردیم، اما متأسفانه آن‌ها می‌خواهند این پیشنهاد را به بهانه‌ای برای افزایش فشار بر ما تبدیل کنند. ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم صبور باشید و اگر تنش ایجاد کنید تبعات آن متوجه خودتان است.

به گزارش ایسنا محمود احمدی نژاد، رییس جمهور کشورمان در جمع مردم میانه با بیان این مطلب گفت: ما تا امروز در چارچوب مقررات منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی ‌ و توافق‌ها حرکت کردیم، اما آنها بدانند که اگر ملت ایران به این نتیجه برسد که آن‌ها در رفتار و پیشنهادشان حسن نیت و صداقت ندارند در سیاست‌های خود تجدیدنظر خواهند کرد.

وی افزود: هر مشکلی که پیش بیاید ضرر آن متوجه اروپایی‌ها است، ما می خواهیم تنشی ایجاد نشود.آنها بدانند نمی‌توانند به ملت ایران آسیب وارد کنند .

ادعاها با انتساب به کشورهای بزرگ عقلانی نمی‌شوند

دبیر شورای عالی امنیت ملی همدر پایان سفر خود به اروپا و انجام مذاکرات با خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی بسته‌ پیشنهادی، طی مصاحبه‌ای در فرودگاه مهرآباد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا دکتر علی لاریجانی، در پاسخ به این سوال که در مذاکرات با سولانا چه مسائلی مطرح شد، توضیح داد: در ملاقات با خاویر سولانا در بروکسل درباره‌ی بسته پیشنهادی تاکید شد که ایران برای انجام مذاکرات آمادگی کامل دارد و معتقدیم بسته‌ی پیشنهادی ارایه شده قابل مذاکره است و اصولا هر گونه نقطه‌نظر طرفین در درون مذاکرات کاملا باز، قابلیت اصلاح و تکمیل و ارتقاء دارد. برای آقای سولانا موضع ایران را مبتنی بر چند اصل شفاف ساختیم. اول آنکه ایران طرفدار اصل مذاکره و آغاز مذاکرات برای حل نگرانی‌های طرفین درباره‌ی مساله‌ی هسته‌یی است. ثانیا ایران بسته‌ی پیشنهادی ارایه شده را دارای ظرفیت بالقوه‌ای می‌داند که می‌توان آن را در درون مذاکره بارور ساخت. ثالثا ایران مسائل مربوط به بسته‌ی پیشنهادی را قابل مذاکره می‌داند و همه مسائل آن را در صورت آغاز مذاکرات قابل بررسی می‌داند.

دکتر علی لاریجانی در جواب به سوال دیگری مبنی بر آنکه پاسخ ایران درباره‌ی بسته‌ی پیشنهادی به طرف اروپایی چه زمانی است، گفت: برای آقای سولانا توضیح دادیم که اساسا ما عادت نداریم قبل از فکر کردن حرف بزنیم و ما بر این اساس آماده‌ایم پس از پایان کار کمیته‌های کارشناسی در جریان مذاکرات واقعی، به نتیجه‌ای قابل قبول برسیم. البته تلاش ما به این است که هر چه زودتر مذاکرات آغاز شود. چون این راه را درست می‌دانیم.

از دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیرامون اظهارات وزیر خارجه‌ی آمریکا در مورد آنکه تعلیق پیش‌شرط آغاز مذاکرات و غیر قابل مذاکره است، پرسش شد که ایشان پاسخ دادند: چرا باید در راه کار بزرگی که در پیش داریم، کلماتی جعلی را مقدس نمود، به نحوی که راجع به آن نمی‌توان حتی مذاکره کرد. این مسائل همگی فقط در درون مذاکره می‌تواند مطرح شود و قابلیت معنا پیدا کند و نمی‌توان در گوشه‌ای نشست و با قرار دادن پیش‌شرط عملا مذاکرات را بی‌خاصیت و تشریفاتی نمود. ما معتقدیم مذاکرات باید کاملا باز باشد که طرفین استدلال‌ها و مبانی حرف‌های خود را بیان کنند. ادعاها صرفا با انتساب به کشور بزرگ عقلانی نمی‌شود، حتما منطقی‌تر است در درون مذاکرات حرف‌ها سنجیده شود. لذا هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات و مقید نمودن و یا زبان تهدید به کار بردن، تاثیری در اراده‌ی ایران نخواهد داشت، ولی می‌تواند مسیر حل مساله را طولانی‌تر کند. بهترین راه این است که هر چه سریع‌تر طرف اروپایی به جای رعایت قید و بندهای آمریکایی، به مذاکرات باز و همه‌جانبه بپیوندد.

کد خبر 1258

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز