همشهری آنلاین: مقامات آمریکایی انتظار دارند در ملاقات فردای سولانا و لاریجانی موضع رسمی ایران درباره پیشنهاد 1+5 روشن شود، اما وزیر خارجه ایران می‌گوید پیش از موعدی که قبلاً مطرح کرده‌ایم پاسخ نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی کاخ‌سفید گفته است واشینگتن نسبت به گزارش‌های غیررسمی درباره بسته پیشنهادی به ایران بی‌اعتنا است و در انتظار پاسخ رسمی تهران از طریق علی لاریجانی می‌ماند. او گفت: قبلاً هم گفته‌ایم که کانال رسمی انتقال موضع رسمی دولت ایران باید از طریق لاریجانی به خاویر سولانا باشد.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که مذاکره‌کننده ارشد در امور هسته‌ای کشور است، فردا در اروپا با خاویر سولانا دیدار می‌کند. او گفته است در دیدار فردا نمایندگان روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان نیز حاضر خواهند بود. مقامات ایران می‌گویند ابهامات بسته پیشنهادی 1+5 در این جلسه مطرح خواهد شد.

سولانا اواسط خردادماه بسته‌ای از مشوق‌ها را که  پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان (1+5) برای ایران تهیه کرده بودند تسلیم مقامات تهران کرد. محتوای این بسته رسماً اعلام نشده اما گفته می‌شود شش کشور مذکور از ایران خواسته‌اند در برابر امتیازات اقتصادی با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم موافقت کند.

ایران با احتیاط از پیشنهاد قدرت‌های جهانی به عنوان گامی در جهت از سرگیری مذاکرات استقبال کرد اما مقامات غربی می‌گویند مذاکره با ایران تنها به شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط این کشور از سر گرفته می‌شود.

وزرای خارجه کشورهای صنعتی جهان (گروه هشت) اخیراً از ایران خواستند هرچه زودتر به پیشنهاد 1+5 پاسخ دهد.

نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز امروز تأکید کرد: اگر تهران تا 12 ژوئیه (21 تیر) به بسته پیشنهادی پاسخ ندهد، ایالات متحده بررسی اقدامات تنبیهی علیه ایران را در شورای امنیت آغاز می‌کند.

به گزارش ایلنا، برنز در یک گفتگوی تلویزیونی تأیید کرد که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، روز 21 تیر با وزرای خارجه روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران می‌کند و گفت پاسخ ایران باید پیش از این جلسه روشن شده باشد.

به گفته برنز اگر ایران تا آن تاریخ پاسخ بسته پیشنهادی را نداده باشد، «جامعه جهانی فشار زیادی به این کشور وارد می‌کند».

اجلاس سران کشورهای گروه هشت روز 24 تیرماه (سه روز پس از ملاقات رایس با همتایانش) در سن‌پترزبورگ آغاز می‌شود و انتظار می‌رود پرونده هسته‌ای ایران از مهمترین مباحث گفتگوی سران باشد.

در این حال منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران امروز تأکید کرده است که تهران زمان پاسخگویی خود را تغییر نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، او در کنفرانس خبری پس از ملاقات با وزیرخارجه قطر در تهران گفت: تاریخ اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی بر اساس مطالعه و با توجه به ضرورت بررسی‌های دقیق و همه جانبه نسبت به بسته1+5 بوده و قابل تغییر نیست.

ایران گفته است اواخر مرداد به پیشنهاد قدرت‌های جهانی پاسخ خواهد داد.

کد خبر 1221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز