همشهری آنلاین: مقامات روسیه و فرانسه امروز جمعه از ایران خواستند هر چه زودتر به پیشنهاد 1+5 پاسخ دهد، اما وزیر خارجه ایران گفت ابتدا باید جواب سئوالاتمان را در مورد این پیشنهاد بگیریم.

به گزارش خبرگزاری نووستی از مسکو، سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه امروز در یک نشست مطبوعاتی از ایران خواست تا روز چهاردهم تیر به پیشنهاد 1+5 پاسخ دهد تا غائله بر سر برنامه هسته‌ای‌اش خاتمه یابد.

چهارده تیر روزی است که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار می‌کند.

از سوی دیگر منوچهر متکی وزیر خارجه ایران امروز در واکنش به درخواست‌های مکرر برای پاسخگویی سریع‌تر ایران به پیشنهاد 1+5 گفت: درباره این پیشنهاد سئوالاتی داریم که در ملاقات لاریجانی و سولانا مطرح خواهد شد. او گفت: لازم است ابتدا به این سئوالات جواب داده شود تا ایران بتواند در پایان مردادماه به بسته پیشنهادی پاسخ گوید.

در این میان فلیپه دوست‌بلازی وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که از ایران انتظار می‌رود پیش از آغاز اجلاس سران گروه هشت که 24 تیر در سن‌پترزبورگ گشایش می‌یابد به پیشنهاد قدرت‌های جهانی پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، دوست‌بلازی که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه هشت در روسیه به سر می‌برد گفت: اگر پاسخ ایران تا آن زمان منفی باشد، اقداماتی را که در شورای امنیت آغاز کرده بودیم از سر خواهیم گرفت.

خبرگزاری اقتصادی afx نیز از قول یک مقام آمریکایی، از برگزاری جلسه‌ای در روز 21 تیر با حضور وزرای‌خارجه پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران خبر داد. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفته است: امروز جمعه تصمیم‌‏گرفته شد که وزرای خارجه شش کشور یاد شده روز دوازدهم جولای (21 تیر) در اروپای غربی (شاید در پاریس) ملاقات ‏کنند تا از نتیجه مذاکرات سولانا و لاریجانی اطلاع یابند.

پنج عضو دائم شورای امنیت به اتفاق آلمان اواسط خردادماه پیشنهادی را که به بسته مشوق‌های 1+5 معروف شد، تسلیم مقامات ایران کردند. محتوای این بسته هنوز رسماً اعلام نشده است، اما گفته می‌شود در آن به ایران پیشنهاد شده در برابر تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم مشوق‌های اقتصادی دریافت کند.

کد خبر 1206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز