همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالاً روز دوشنبه این هفته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رأی می‌گذارد که به ایران تا پایان ماه اوت (9 شهریور) برای توقف غنی‌سازی اورانیوم مهلت می‌دهد

به گزارش خبرگزاری‌ها این پیش‌نویس دیروز (جمعه) میان نمایندگان 15 عضو شورای امنیت توزیع شد و به نظر می‌رسد پنج عضو دائمی دارای حق وتو در مورد آن به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این پیش‌نویس ایران باید طبق خواسته آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و پردازش مجدد مواد هسته‌ای را، چه برای تحقیق چه برای توسعه، متوقف کند.

پیش‌نویس تأکید می‌کند اگر ایران به این قطعنامه عمل نکند با واکنش پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد روبرو خواهد شد.

ماده 41 فصل هفتم منشور به تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های ارتباطات دریایی، هوایی، راه‌آهن، تلگراف، رادیو و سایر ابزارهای ارتباطی و قطع روابط دیپلماتیک اشاره دارد.

در حالی این ضرب‌الاجل در پیش‌نویس قطعنامه شورا گنجانده شده است که وزیر خارجه روسیه دیروز گفته بود قطعنامه درباره ایران نباید شامل ضرب‌الاجل باشد. ویتالی چورکین نماینده روسیه در شورای امنیت تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که این پیش‌نویس مستقیماً به «تحریم» اشاره ندارد.

اما جان بولتون نماینده ایالات متحده ضمن ابراز امیدواری برای تصویب این قطعنامه در شورای امنیت گفت: این سند رعایت درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برای ایران «اجباری و الزام‌آور» می‌کند و اگر ایران آن را نپذیرد، ما در شورای امنیت به سوی اعمال تحریم حرکت می‌کنیم.

ایران به رغم ادعای ایالات متحده تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و هدفی جز تأمین انرژی و دستیابی به پیشرفت‌های علمی ندارد. مقامات تهران تهدید کرده‌اند چنانچه شورای امنیت قطعنامه‌ای الزام‌آور علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کند، تعلیق عضویت در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را بررسی می‌کنند.

با این حال وزیر امور خارجه ایران امروز گفته است: در حال بررسی جدی و دقیق بسته پیشنهادی 1+5 هستیم و برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود آمادگی داریم.

سخنان متکی
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منوچهر متکی در مالزی در جمع خبرنگاران تأکید کرد: ترجیح ما این است که به سمت همکاری حرکت کنیم و امیدواریم طرف مقابل نیز این سیاست را پی‌گیری کند.

او گفت: تا 22 اوت (پایان مرداد) که زمان پاسخگویی ایران به بسته پیشنهادی است دو هفته باقی مانده است و امیدواریم با اتمسفر مثبتی که حول این قضیه ایجاد شده تمام طرف‌ها ایمن باقی بمانند.

بسته پیشنهادی مورد اشاره وزیر خارجه ایران اواسط خردادماه توسط پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان به مقامات تهران ارائه شد. در این بسته از ایران خواسته شده است فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و در برابر آن، امتیازهای سیاسی و اقتصادی دریافت کند.

ایران می‌گوید حاضر نیست از حقوق هسته‌ای خود شامل غنی‌سازی اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای بگذرد.

اعضای فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد که باید در مورد پیش‌نویس قطعنامه ایران تصمیم بگیرند عبارتند از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم و آرژانتین، یونان، قطر، جمهوری کنگو، ژاپن، اسلواکی، دانمارک، پرو، تانزانیا و غنا به عنوان اعضای دوره‌ای.

کد خبر 1426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز