سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد که تهران پیش از ماه اوت به مجمو‌عه‌ی پیشنهادی غرب درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش پاسخ نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری د‌انشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویتر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی کشورمان روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک به خبرنگاران گفت: چنین پاسخی در ماه اوت ارایه خواهد شد. من نگفتم اوایل و یا اواسط اوت.


رد ضرب‌الاجل گروه هشت

وی تاکید کرد: پیش از رفع پرسش‌ها و ابهامات این پیشنهاد هیچ پاسخی نمی‌تواند مطرح شود.

براساس این گزارش، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که تهران در تاریخ 22 ماه اوت (31 مرداد) به مجموعه‌ی پیشنهادی غرب پاسخ خواهد داد. این در حالی است که وزیران امور خارجه‌ی گروه هشت روز پنج‌شنبه در نشستی در سن‌پترزبورگ از ایران خواستند ظرف یک هفته‌ی آینده به این مجموعه پاسخ دهد.

متکی که برای حضور در کنفرانس تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، گفت که پاسخ تهران، روشن و اساسی خواهد بود.

وی که به زبان فارسی و از طریق مترجم صحبت می‌کرد، افزود که مجموعه‌ی یاد شده پرسش‌ها و ابهاماتی دارد که باید روشن شود.

این گزارش با ذکر این که مقامات ایرانی با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا ظرف هفته‌ی آینده دیدار خواهند کرد، نوشت که متکی پذیرفت این نشست ممکن است به حل برخی ابهامات کمک کند.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان اظهار کرد: در حالی که پاسخ بلافاصله پس از تصمیم اعلام خواهد شد، این روند پیش از ماه اوت پایان نخواهد یافت، زیرا کمیته‌های مختلف بخش‌های مختلف مجمو‌عه‌ی مشوق‌ها را بررسی می‌کنند و این کار زمان خواهد برد.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، متکی گفت: لازم است این پرسش‌ها پاسخ داده شود تا تهران بتواند در ماه اوت پاسخ دهد.

وی تاکید کرد جمهوری اسلامی با جدیت و دقت مجموعه‌ی پیشنهادی را بررسی می‌کند.

متکی گفت: از مباحثات و مذاکرات برای روشن ساختن آن ابهامات استقبال می‌کنیم.

وزیران امور خارجه‌ی گروه هشت در پایان نشست خود اعلام کرده‌اند که انتظار دارند پاسخ تهران را در تاریخ پنجم ژوئیه و نشست سولانا با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دریافت کنند.

متکی در پاسخ به سوالی درباره‌ی بیانیه‌ی گروه هشت و تقاضای آنها برای پاسخ ایران در تاریخ یاد شده، خاطرنشان کرد که در سفر سولانا به تهران در خصوص هیچ گونه تاریخ دقیقی برای پاسخگویی توافقی نکردیم.

وی گفت که ممکن است برخی ابهامات به وسیله‌ی سولانا پاسخ داده شود و برخی دیگر نیز ممکن است به پاسخ شش کشور تدوین‌کننده‌ی مجموعه نیاز داشته باشد.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان ادعاهایی مبنی بر آن که تهران وقت را به بازی گرفته است، رد و اظهار کرد که آماده کردن این پیشنهاد چند ماه زمان برده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که این مساله‌ی مهمی است، فکر می‌کنم نتوان تا ماه اوت را مهلت زمانی طولانی برای ارایه پاسخ در نظر گرفت. این بسیار طبیعی و عادی است.

براساس این گزارش، متکی به زمان دیدار آتی لاریجانی و سولانا اشاره‌ای نکرد، اما تایید کرد که این نشست انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد که ایران حق دارد به غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف‌صلح‌آمیز و تحت معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی (ان.پی.تی) و الزام به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازد.


خلع سلاح جهانی، باور ایران

متکی تاکید کرد که تهران به خلع سلاح جهانی همه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی معتقد است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، وزیر امور خارجه‌ی ایران روز پنج‌شنبه و در پی یورش نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و دستگیری وزیران عالی‌رتبه‌ی فلسطینی، مداخله‌ی شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد.

متکی در سازمان ملل گفت که اقدامات تل‌آویو باید به عنوان دولتی حامی تروریسم در نظر گرفته شود.


درخواست برای تشکیل جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورای امنیت درباره‌ی جنایات تل‌آویو

وی به خبرنگاران گفت: این تهاجم مغایر با همه‌ی حقوق بین‌الملل و اصول بشری است.

وی اظهار کرد که در نامه‌ای به کوفی عنان، دبیر‌کل سازمان ملل از وی خواسته است تا برای توافق درباره پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی که تهدیدی علیه صلح بین‌المللی است، شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ی فوق‌العاده تشکیل دهد.

متکی گفت: آیا شورای امنیت نباید با این موضوع با جدیت برخورد کند؟ دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به شدت محکوم می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه‌ی ایران روز چهارشنبه در کنفرانس تجارت غیر‌قانونی سلاح‌های کوچک سازمان ملل تاکید کرد، مبارزه با اشاعه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی و مبارزه با تهدیداتی که دارندگان آن سلاح‌ها به ویژه رژیم صهیونیستی مطرح می‌سازند، همواره هدف بزرگ‌تر ما باقی خواهند ماند.

این اظهارات وی در پایان سخنرانی‌اش در این کنفرانس مطرح شد که در آن همکاری فنی بیشتری را برای مبارزه علیه سلاح‌های کوچک غیر‌قانونی خواستار شد و نسبت به موانعی که مانع از دست‌یابی ایران به چنین کمکی می‌شود، ابراز تاسف کرد.

متکی گفت‌:‌ متاسفانه محدودیات اعمال شده بر ایران دستیابی ما به کمک فنی لازم برای مبارزه با تجارت غیر قانونی سلاح‌های کوچک و سلاح‌های سبک در منطقه را محدود کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین در گزارش دیگری به نقل از متکی که روز پنج‌شنبه صحبت می‌کرد، افزود: مذاکرات با آمریکا بر سر عراق درحال حاضر به علت رفتار بد آمریکایی‌ها مطرح نیست.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌ کرد، اظهار داشت: پس از توافق جمهوری اسلامی ایران به علت رفتار بد آمریکایی‌ها این مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است. بنابراین در حال حاضر هیچ مذاکراتی وجود ندارد.

براساس گزارش رویتر، متکی در این کنفرانس ضمن درخواست برگزاری نشست فوق العاده‌ی شورای امنیت به علت اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی منبع تروریسم و اقدامات وحشیانه و روندها علیه ملت فلسطین این ملت بی‌گناه است.

وی تاکید کرد: شورای امنیت باید با این مساله برخورد کند که قطعا بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی اظهار داشت: تنها راه حل این مناقشه‌ی خاورمیانه، بازگشت به مرزهای فلسطین است.

وزیر امور خارجه‌ی ایران افزود: همه پناهندگان فلسطینی باید به سرزمین‌شان بازگردند و‌آنگاه مسلمانان، مسیحیان و یهودیان باید دولت مردمی‌شان را در یک همه‌پرسی میان شهروندان اصلی فلسطین انتخاب کنند.

متکی روز سه‌شنبه‌ی گذشته عازم نیویورک شد تا در سالروز اقدام تروریستی در مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن دیگر در هفتم تیر‌ماه سال 1360 در سخنرانی در سازمان ملل متحد حمایت و تجهیز تروریست‌ها را محکوم کند.

وی در سخنرانی در سازمان ملل متحد دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های کوچک و سبک را به عنوان گامی در حمایت از اقدامات تروریستی محکوم کرد.

متکی همچنین در سخنرانی خود انجام 612 عملیات تروریستی در کشورمان که با تکیه بر منابع و حمایت‌های خارجی و از جمله دسترسی تروریست‌ها به سلاح‌های کوچک و سبک انجام شده است را نشانه‌ی روشن اعمال معیار دوگانه در مبارزه با تروریسم مطرح کرد و جامعه‌ی جهانی را به توجه جدی نسبت به لزوم جامع نگری و عدم تبعیض در مبارزه با تروریسم فراخواند.

کد خبر 1204

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز