خبرگزاری فرانسه گزارش داد، علی لاریجانی که برای انجام دور جدیدی از گفت‌وگوها با خاویر سولانا درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد بروکسل شد، گفت: ‌هیچ دلیلی برای بد‌بینی در خصوص این دور مذاکرات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی ادامه داد، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که از هفته‌ گذشته توری اروپایی را برگزار کرده است، تاکید کرد که تهران برای تصمیم‌گیری درباره‌ی چگونگی پاسخگویی به مجموعه‌ی پیشنهادی غرب درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش، هر اندازه زمان لازم باشد، صرف خواهد کرد.

لاریجانی پیش از ورود به دفتر خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: ‌ما موضع‌مان را بیان کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از گفت‌وگوهایی که امروز با حضور نمایندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه انجام خواهد داد، چیست؟ گفت:‌ دلیلی برای بدبینی وجود ندارد.

خبرگزاری رویتر نیز به نقل از لاریجانی نوشت: ما دیدگاه‌مان را درباره‌ی ضرب‌الاجل بیان کرده‌ایم و عادت نداریم پیش از فکر کردن، عمل کنیم.


گزارش خبرنگار ایسنا از سفر لاریجانی به رم

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بامداد امروز پس از پایان سفرش به رم که در آنجا با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا رایزنی‌های هسته‌یی داشت، به بروکسل وارد شده است.

نخست وزیر ایتالیا در دیدار روز دوشنبه‌اش با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ازسرگیری مذاکرات بین ایران و اروپا را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران از رم، در این دیدار رومانو پرودی گفت که امیدوار است این مذاکرات رفع نگرانی‌های متقابل را به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر ایتالیا همچنین گفت: ایتالیا با توجه به توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری وسیع و با ذخایر متنوع و نیز تاثیر نفوذ آن در خاورمیانه، خواستار نقش برازنده‌ی برای این کشور در عرصه‌ی جهانی و منطقه‌یی است.

در این دیدار دو طرف همچنین درباره‌ی روابط دوجانبه، تحولات مهم منطقه‌یی و بین‌المللی و مساله‌ی هسته‌یی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این دیدار در رابطه با مواضع دولت جدید ایتالیا درباره‌ی وقایع جاری در سرزمین‌های اشغالی و نیز خروج نیروهای این کشور از عراق، ابراز خشنودی کرد.

لاریجانی همچنین پیش از دیدار با پرودی نقش بین‌المللی دولت ایتالیا را "بسیار مهم" توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا از رم، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌یی ایران افزود: تهران نظر مساعدی نسبت به افزایش نقش دولت ایتالیا دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که روز دوشنبه در سفری یک روزه به رم وارد شد، با رومانو پرودی و ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد.

وی همچنین تصریح کرد: ایتالیا کشور مهمی در اروپا و اولین کشور عضو اتحادیه اروپا از نظر مبادلات بازرگانی با ایران محسوب می‌شود.

لاریجانی افزود: رایزنی‌ها با ایتالیا در زمینه مسایل مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی از اهمیت خاصی برای ایران برخوردار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پایان گفت: امروز در شرایطی حساس به‌سر می‌بریم و کشوری مانند ایتالیا که همواره با ایران نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، روابط بسیار تنگاتنگ داشته است، مفید است.

مبادلات بازرگانی ایران و ایتالیا سال گذشته میلادی بالغ بر 5 میلیارد یورو بوده است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا در جریان دیدار با لاریجانی از تهران خواست که به مذاکرات هسته‌یی ادامه دهد.

بر اساس بیانیه‌ای که پس از دیدار دو طرف منتشر شد، دالما از لاریجانی خواست تا به این مذاکرات بر مبنای پیشنهادی که ششم ژوئیه (16 خرداد ماه) از سوی گروه موسوم به 1+5 به تهران ارایه شده است، ادامه دهد.

وی همچنین یک روز پیش از انجام مذاکرات هسته‌یی لاریجانی با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل، حمایت ایتالیا را از این پیشنهاد اعلام کرد.

در این بیانیه به نقل از دالما آمده است، ادامه دادن به مذاکرات هسته‌یی بر مبنای این پیشنهاد راه را برای گفت‌وگوهای بین‌المللی در خصوص امنیت منطقه‌ی خلیج فارس و نقش ایران در این زمینه هموار می‌کند.

سفر لاریجانی به رم پس از سفر چند هفته‌ی اخیر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به ایتالیا صورت گرفته است.

گفت‌وگو با پرشمارگان‌ترین روزنامه‌ی ایتالیایی

دکتر لاریجانی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه‌ی کوریره دلاسرا، پرشمارگان ترین روزنامه‌ی ایتالیایی زبان بر نقش مثبت ایتالیا در پرونده‌ی هسته‌یی، با توجه به روابط و اعتماد موجود بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به غیبت ایتالیا در مذاکرات هسته‌یی با ایران، ابتدا در قالب تروئیکای اروپایی و بعد مذاکرات 1+5 در حال حاضر این کشور چه نقشی در این زمینه می‌تواند ایفا کند؟ گفت: ایتالیا می‌تواند نقش مهمی در مسایل بین‌المللی داشته باشد؛ چرا که با خاورمیانه آشنایی نزدیک دارد و کشوری قدرتمند و با سابقه تاریخی درخشان همچون ایران است. نمی‌دانم چرا ایتالیا در گذشته نقش مهمی در مذاکرات هسته‌یی با ایران نداشت، ولی از ایفای نقش ایتالیا استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به برخی کشورها که جلودار کشورهای اروپایی مذاکره کننده با ایران هستند مثل انگلستان اعتماد نداریم. همگی شاهد سخنان تند و نابجای چند روز قبل نخست وزیر این کشور در آستانه مذاکرات بسیار مهمی که در پیش داریم، بودید. این امر که انگلیس مایل به همکاری با گروهی تروریست و آدم کش برای سرنگونی دولت ایران است، بیشتر شبیه طنز است. تنها خاصیت چنین سخنانی آن است که بی‌اعتمادی ما را بیشتر می‌کند.

لاریجانی افزود: در مقابل ما نسبت به ایتالیا بی‌اعتماد نیستیم. ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ماست و از فعال شدن این کشور در این زمینه استقبال می‌کنیم. این فرصت‌ها هم برای ایتالیا مزایای خواهد داشت و هم برای اتحادیه اروپا بهتر خواهد بود.

لاریجانی هم چنین رفتارهای تند بین‌المللی از جمله تحریم را مسایل غیر معقولی دانست که ثبات بین‌المللی را با خطر مواجه می‌کند.

انتظار سخنگوی سولانا از مذاکرات امروز

سخنگوی خاویر سولانا ابراز امیدواری کرد، ایران در نشست امروز بروکسل پاسخی اساسی را به مجموعه‌ی پیشنهادی غرب به تهران ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به نشستی که قرار است امروز (سه‌شنبه) میان سولانا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بروکسل برگزار شود، گفت: می‌خواهیم پاسخی را از ایرانی‌ها بشنویم.

این گزارش حاکی است، سولانا امیدوار است پاسخ مثبت لاریجانی را دریافت کند تا بتواند آن را در کنفرانس وزیران امور خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در پاریس که قرار است چهارشنبه برگزار شود، ارایه کند.

این کشورها خواهان دریافت پاسخ ایران تا پیش از نشست 24 تیر سران کشورهای گروه هشت هستند. این نشست به میزبانی روسیه در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد. اما ایران اعلام کرده است که تا پایان مردادماه پاسخی را به این مجموعه نخواهد داد.

لاریجانی پنجشنبه گذشته پس از تعویقی24 ساعته در سفر به بروکسل در ضیافت شام سولانا حاضر شد و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف این مذاکرات را سودمند و سازنده خواندند.

این در حالی است که خبرگزاری رویتر در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی که نامی از وی نبرد، نوشت: ایران در نشست بروکسل پاسخ نهایی را به مجموعه‌ی پیشنهادی اعلام نخواهد کرد.

وی گفت: ما در این نشست پاسخی قطعی نخواهیم داد و فقط درباره‌ی پرسش‌ها و ابهامات پیشنهاد مذاکره خواهیم کرد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی که سولانا به تمامی پرسش‌ها پاسخ دهد، ایران پاسخ نهایی را اعلام خواهد کرد، گفت: بسیار بعید است.

کد خبر 1249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز