همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با برشمردن ۳ چالش مسکن مهر، از ورود شهرداری‌ها به این پروژه‌ برای حل معضل خدمات شهری در این طرح خبر داد و گفت: پیشنهاد دادم کمبود اعتبارات مالی پروژه‌های حمل و نقل از بورس تأمین شود.

در فاصله یکی دو روز مانده تا آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس، سوابق اجرایی و برنامه‌های برخی وزرا همچنان از سوی رسانه‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. در واقع از همان روزی که در پایان مراسم تحلیف، حسن روحانی رئیس جمهور لیست وزرای پیشنهادی را به رئیس مجلس ارائه داد، بازار اظهار نظر درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی گرم شده است.

در این بین برخی وزرای پیشنهادی بیش از سایر وزرا در سیبل انتقادات قرار داشته‌اند. اما از تجربه چهار سال حضور عباس آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی دولت دوم هاشمی به‌عنوان نقطه قوت وی یاد می‌شود.

دکتر عباس آخوندی معتقد است برنامه جامعی برای بخش حمل و نقل دارد. وی با تأکید بر این‌که برنامه ویژه‌ای برای بخش مسکن نیز دارد، گفت:‌ پروژه‌های طرح مسکن مهر را با وجود همه کاستی‌ها، تکمیل خواهد کرد.

  • در روزهای اخیر و در جلساتی که با نمایندگان مجلس برگزار شده درباره چه مسائلی صحبت شده است؟

در این جلسات که سازنده هم بود برنامه‌هایم برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی را تشریح کردم. چند جلسه هم برای آشنایی بیشتر نمایندگان از برنامه‌ها و رویکردها برگزار شد. جلساتی نیز با نمایندگان تازه‌وارد مجلس داشتم تا این دوستان با سوابق و روزمه کاری بنده آشنا شوند.

  • یکی از انتقاداتی که در روزهای اخیر به وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی وارد می‌شود مربوط به عدم آشنایی شما با حوزه حمل‌ونقل است، برای رفع نگرانی‌های موجود چه برنامه‌ای دارید؟

نمایندگان مجلس ابهاماتی در خصوص حوزه‌های فعالیتی از جمله حمل و نقل و سوابق اجرایی بنده داشتند که توضیح لازم در این خصوص ارائه شد. علاوه بر این با ارائه برنامه به آنها اعلام کردم که برنامه‌های گسترده‌ای برای بخش حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی دارم. در این بین توجه بیشتری را باید معطوف حمل‌ونقل هوایی کنیم، چراکه به‌دلیل تحریم‌ها آسیب‌هایی دیده است. همچنین برنامه توسعه و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای از جمله آزادراه‌ها برای نمایندگان مجلس تشریح شد.

  • یکی از مشکلات بخش حمل‌ونقل هزینه بالای اجرای زیرساخت‌های آن است، برای تأمین منابع مالی پروژه‌های این بخش چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

در یکی از جلسات برای نمایندگان توضیح دادم که ما چگونه می‌توانیم بحث بازار سرمایه را در رابطه با حمل‌ونقل فعال کنیم و بتوانیم بخشی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های بزرگ ریلی و جاده‌ای را تأمین کنیم. از طریق بازار سرمایه همچنین می‌توان نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های حوزه دریا را تأمین کرد.

علاوه بر این برای نمایندگان برنامه‌های افزایش سهم ایران از حمل‌ونقل منطقه را توضیح دادم. مقداری درباره ترانزیت صحبت شد و این‌که چگونه می‌توانیم سهم ایران را در این بخش ارتقا دهیم. از سوی دیگر چگونه می‌توانیم از طریق صنعت حمل‌ونقل و صنعت ساختمان میزان اشتغال مهندسان را افزایش دهیم.

  • نگرانی در حال حاضر در خصوص ادامه طرح مسکن مهر وجود دارد. شما زمانی گفتید که این طرح کانون بحران‌های اجتماعی در آینده خواهد بود، با این طرح چه می‌کنید؟

پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است.

  • برای حل مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام چه برنامه‌ای دارید؟

قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

  • تکلیف پروژه‌هایی که خارج از محدوده شهر قرار دارند، چیست؟

برای این پروژه‌ها نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.

  • پس در دولت دکتر روحانی پروژه جدید در قالب طرح مهر آغاز نمی‌شود؟

در دولت قبلی هم پروژه جدیدی آغاز نشد.

  • البته به‌جز 80 هزار واحد پردیس.

به‌هرحال تعداد بسیار زیادی مسکن مهر نیمه‌تمام وجود دارد که هزاران مشکل دارند. مشکلات بسیار عدیده‌ای در جهت خدمات زیربنایی، شهری و تأمین مالی دارند.

  • چند واحد طرح مسکن مهر نیمه‌تمام است؟

حدود 800 هزار واحد نیمه‌تمام است.

  • برخی انتقادی به برنامه مسکن شما دارند مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برخی کارشناسان معتقدند این برنامه باعث افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت می‌شود؟

تزریق 50 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت توسط بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی می‌شود نه استفاده از منابع موجود بدون هیچ‌گونه افزایش نقدینگی جامعه. به‌عبارت دیگر فقط با سازماندهی سازوکار افزایش کارآیی در بازار مسکن یعنی با صندق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم به بخش مسکن سروسامانی بدهیم. معلوم است هرکسی این را گفته کارشناس نبوده است.

تنها راهکار بسیار مؤثر در دنیا این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. بزرگترین کارکرد این صندوق نیز افزایش قدرت مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز است.

  • این صندوق چند درصد قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در طول زمان حداقل 500 درصد قدرت خرید را افزایش می‌دهند.

بهمن نظری - تسنیم

کد خبر 226526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز