همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای روحانی به بنده تکلیف کرد در این عرصه حضور داشته باشم. حضور در این عرصه باب میلم است، اما اگر فرد دیگری که قبلا در آموزش و پرورش خدمت کرده معرفی می‌شد بهتر بود.

محمدعلی نجفی

به گزارش تسنیم، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ظهر امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای حضور در چند کمیسیون و فراکسیون تخصصی در مجلس حضور پیدا کرده‌ام، گفت: بر اساس تکلیف و کمک به آموزش و پرورش کشور وارد عرصه شده‌ام و اگر رای بیاورم به تکلیف خود عمل می‌کنم و اگر رای نیاورم، این تکلیف از دوش من برداشته می‌شود و تقصیری ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی حضور شما را بازگشت به گذشته می‌دانند، اظهار داشت: نظر همه محترم است. البته بنده به آقای روحانی گفتم که زیاد با این کار موافق نیستم که فردی که ۱۶ سال پیش وزیر بوده دوباره به آن مسئولیت برگردد، اما آقای روحانی به بنده تکلیف کرد در این عرصه حضور داشته باشم. حضور در این عرصه باب میلم است، اما اگر فرد دیگری که قبلا در آموزش و پرورش خدمت کرده معرفی می‌شد بهتر بود. ولی احتمالا آقای روحانی گزینه بهتری پیدا نکرده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: به نظرم در دوره آقای حاجی‌بابایی زحمات زیادی کشیده شد، اما تا جایی‌که اطلاع دارم بخش عمده‌ای از کارشناسان و فرهنگیان نسبت به عملکرد ایشان انتقادهایی دارند و این انتقادات به ویژه در بخش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است و مطرح می‌کنند که اجرای بخشی از این سند شتابزده بوده است.

نجفی درباره اصلاح نظام آموزشی ۶- ۳- ۳ اظهار داشت: ما برای سال تحصیلی سال آینده که از مهرماه آغاز می‌شود نمی‌توانیم تغییر اساسی دهیم، چرا که همه تصمیمات گرفته شده و نیروهای انسانی اختصاص یافته و مدارس ثبت نام انجام داده اند و هیچ تغییر اساسی از اول مهر به اجرا در نمی‌آید، اما در طول سال تحصیلی تلاش می‌کنیم که اشکالات را برطرف کنیم و یک بررسی اساسی درباره مباحث مربوط به تحول انجام دهیم و هر تصمیمی که در این رابطه گرفته شود، از سال تحصیلی ۹۳، ۹۴ اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در برنامه بنده نیز تاکید شده که مجمعی از نخبگان و کارشناسان آموزش و پرورش تشکیل می‌دهم تا کلیه تصمیماتی که در دو سال اخیر در رابطه با سند تحول آموزش و پرورش گرفته شده مورد بازنگری و واکاوی قرار گیرد و بر اساس این بازنگری، هر تغییری لازم باشد از سال ۹۳ اعمال می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مهمترین چالش‌های پیش روی این وزارتخانه گفت: یکی از مهمترین این چالش‌ها شان و منزلت فرهنگی‌ها است و آنها باید به عنوان یک مرجع در جامعه مطرح باشند و مورد احترام قرار بگیرند، اما در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد و فرهنگیان از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.

نجفی خاطر نشان کرد: چالش بعدی موضوعات مالی است و بر اساس گزارشی که به بنده داده شده، با تایید معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در سال جاری وزارت آموزش و پرورش مبلغی در حدود ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که این نشان می‌دهد با چالش جدی مواجه هستیم. چالش دیگر نیز افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی است. متاسفانه آموزش و پرورش در خیلی از حوزه‌ها درگیر کمیت‌ها است و ما باید تلاش کنیم تا کیفیت را در جمیع برنامه‌های آموزش و پرورش لحاظ کنیم.

وی افزود: با بخشی از سیاست‌های دولت فعلی در زمینه آموزش و پرورش موافقم و با بخشی دیگر مخالفم، اما در حال حاضر آموزش و پرورش فاقد یک استراتژی مشخص به ویژه در ارتباط با طراحی برنامه‌های عملیاتی است. لذا تصمیمات در مدت کوتاهی تغییر پیدا کرده و حتی در ارتباط با اجرای طرح ۶ - ۳- ۳ مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود برخی وزرای پیشنهادی عملکرد خوبی در فتنه ۸۸ نداشته‌اند و شما نیز یکی از آن افراد هستید، اظهار داشت: من نظر خاصی ندارم، اما به نظرم عملکردم بسیار مثبت بوده است و از عملکرد بقیه اطلاعی ندارم و نمی‌دانم در مورد دیگر آقایان چه می‌گویند و نمی‌توانم قضاوتی انجام دهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید که عملکردتان در فتنه خوب بوده است، گفت: نمی‌گویم مثبت بوده، اما عملکرد منفی نداشته‌ام.

نجفی افزود: مجلس نظر خود را دارد وحتما ملاک‌هایی را مد نظر قرار خواهد داد و می‌توانند براساس ملاک‌های خود تصمیم بگیرند، اما افرادی که رای می‌دهند یا رای نمی‌دهند باید حجت شرعی داشته باشند و انسان باید در محضر خداوند بتواند از رای خودش دفاع کند و فکر می‌کنم بهترین کار در زمانی انجام می‌شد که رای اعتماد به وزرا علنی بود. یعنی کسی که رای می‌داد می‌توانست در مقابل ملت از رای خود دفاع کند، اما در حال حاضر رای اعتماد علنی نیست و امیدوارم فردی که رای می‌دهد در مقابل وجدانش در درگاه الهی پاسخگو باشد.

کد خبر 226109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز