گروه سیاسی: این روزها مسیر خیابان پاستور به بهارستان به یکی از پر تردد‌ترین مسیرهای پایتخت تبدیل شده است و وزرای پیشنهادی کابینه دولت روحانی به مهمانان ثابت کمیسیون‌های مجلس تبدیل شده‌اند.

مجلس قرار است دوشنبه هفته آینده جلسات بررسی رأی اعتماد وزرای پیشنهادی را آغاز کند و بنابراین وقت چندانی هم برای آشنایی با وزرای معرفی شده و برنامه‌هایشان ندارد. وزرای پیشنهادی هم هرچقدر که در 4سال آینده از حضور در مجلس فراری خواهند بود، این روزها مانند فنری که یک سرش به مجلس بسته شده باشد، میان کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس در رفت‌وآمدند. اوضاع طوری شده که حتی گاهی یک کمیسیون در روز با 4 تا 5 وزیر جلسه می‌گذارد و هنوز این یکی نیامده نوبت به آمدن وزیر بعدی می‌رسد.

حسن روحانی دومین و البته مهم‌ترین حکم خودش را هم به نام اسحاق جهانگیری زد تا این وزیر کهنه‌کار نزدیک به هاشمی رفسنجانی از دیروز رسما برای 4سال نفر دوم قوه مجریه کشورمان باشد. بلافاصله پس از صدور حکم هم مراسم معارفه برگزار شد تا روحانی که در روز تحلیف هم با صرف‌نظر از مهلت 10روزه‌اش کابینه پیشنهادی خودش را به مجلس معرفی کرده بود نشان بدهد که برای آغاز فعالیت‌های دولت و انجام کارهای بر زمین مانده عجله دارد. پیش از این او در حکمی محمد نهاوندیان را نیز به‌عنوان رئیس‌دفتر خود منصوب کرده بود. اگرچه اخباری هم از انتصاب مرتضی بانک به‌عنوان معاون اجرایی روحانی به گوش می‌رسید که تأیید نشد.

روحانی حتی در همان شب تحلیف وزرای کابینه‌اش را دور خودش جمع کرد تا بدین شکل نخستین جلسه هیأت دولت هم البته به شکل غیررسمی برگزار شده باشد. از آن سو هم عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود و احتمالا مجلس 2روزه کار بررسی صلاحیت‌ها را به اتمام می‌رساند تا نشان دهد که مجلس هم برای آغاز کار دولت یازدهم کم عجله ندارد، چرا که در دوره‌های قبل کار سنگین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی معمولا یک هفته‌ای به طول می‌انجامید.

حالا مصری می‌گوید که جلسات رأی اعتماد به وزرا در 2نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود. به‌نظر می‌رسد که او بیش از اندازه روی نظر مثبت نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی حساب باز کرده که می‌گوید «اکثریت وزرای پیشنهادی رأی می‌آورند؛ اگرچه درباره 2نفر از وزرای پیشنهادی بحث‌هایی وجود دارد».

سبحانی نیا؛ دیگر عضو هیأت رئیسه هم 2نفر دیگر را به این لیست اضافه کرد تا تعداد وزیرانی که از نظر او ابهاماتی درخصوصشان وجود دارد به 4نفر برسد. او البته خوش‌بین است که این ابهامات پس از حضور این افراد در کمیسیون‌ها رفع شود.
با این حال محمد حسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید دوشیفته شدن جلسات بررسی رأی اعتماد وزرا منوط به موافقت نمایندگان خواهد بود.

دیروز همچنین یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس از تشکیل جلسه مجمع عمومی این فراکسیون برای بررسی برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با حضور ۶ نفر از وزرای پیشنهادی خبر داد.سیداحمدرضا دستغیب از نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات به‌عنوان مهمانانی که برنامه‌های خود را برای اعضای فراکسیون شرح دادند نام برد.

همچنین به‌نظر می‌رسد طی هفته جاری 3جلسه دیگر هم با حضور دیگر وزرای پیشنهادی برگزار شود و پس از آن، مجمع فراکسیون با تشکیل جلسه‌ای بدون حضور وزرا جمع‌بندی خود را اعلام کند. اما فراکسیون اصولگرایان هم بیکار ننشست و دیروز جلساتی با برخی از وزرای کابینه پیشنهادی حسن روحانی برگزار کرد. این فراکسیون البته آنطور که یکی از اعضای شورای مرکزی‌اش می‌گوید قصد دارد در جلسه‌ای که فردا برگزار می‌شود، در مورد هیأت وزیران تصمیم‌گیری کند.

دیروز محمدجواد ظریف مهمان اعضای کمیسیون امنیت ملی بود. در این جلسه یکی از نمایندگان از ظریف درباره شایعه گرین‌کارتش پرسید و گفت که آیا شما به سفارت آمریکا رفته و به دنبال گرین‌کارت بوده‌اید که ظریف این موضوع را تکذیب کرد و گفت گرین‌کارت ندارد. امروز هم علوی و دهقان سری به این کمیسیون خواهند زد.

نعمت‌زاده و واعظی هم امروز قرار است راهی مجلس شوند تا با اعضای کمیسیون صنایع جلسه‌ای داشته باشند و در آن برنامه‌های خودشان را برای نمایندگان شرح دهند. علی جنتی هم راهی فراکسیون فرهنگی می‌شود و حسن هاشمی هم که به‌عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به مجلس معرفی شده علاوه بر جلسه غیررسمی دیروزش با اعضای کمیسیون بهداشت که ظاهرا نتایج مثبتی را برایش درپی داشته امروز مجددا مهمان کمیسیون بهداشت مجلس خواهد بود.

کد خبر 226021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز