یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین_ دکتر علی صباغیان: پیشرفت های حاصله در فن آوری های ارتباطاتی و تکنولوژی های مخابراتی ،در تقاطع خود یک فرآیند کلان آفرید که از دل آن پدیده ای محیرالعقول به نام «اینترنت» به وجود آمد.

ظهور اینترنت به عنوان یک ابزار جدید، سریع و ارزان ارتباطاتی عرصه های مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی کرد و از بسیاری جهات معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با درنوردیدن فاصله های مکانی و زمانی جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل کرد.ایجاد این فرصت که استفاده از آن متحمل هزینه های چندانی نیز نبود، بسیاری از مردم جهان را بر آن داشت تا برای نیل به اهداف خود و تأثیرگذاری بر اذهان و رفتارهای دیگران در چارچوب اهداف تعیین شده از اینترنت به عنوان یک ابزار روزآمد و کارآمد بهره جویند.

در این میدان همه به تکاپو افتادند به طوری که از بزرگترین بنگاه های اقتصادی و سازمان های سیاسی و فرهنگی گرفته تا افراد ساکن در دورافتاده ترین نقاط جهان به ایجاد پایگاه های اینترنتی مبادرت ورزیدند. در چنین شرایطی رسانه های گروهی و مطبوعات و به ویژه روزنامه ها که در عصر نبود اینترنت سردمداری عرصه اطلاع رسانی را در کنترل خود داشتند نیز برای عقب نماندن از قافله و تأکید بر استمرار موجودیت و موضوعیت خود ،اینترنت را از جهات مختلف از جمله انتشار اطلاعات به خدمت گرفتند.

در این مسیر بسیاری از روزنامه های جهان در کشورهای مختلف علاوه بر انتشار نسخه های چاپی و کاغذی، به انتشار نسخه های الکترونیکی و مهمتر از آن نسخه های آنلاین همت گماشتند. نسخه های اینترنتی وآنلاین روزنامه ها و نشریات علاوه بر این که به دست اندرکاران فرصت اطلاع رسانی عادی را می داد، زمینه گسترش حجم این اطلاعات و کاهش فاصله زمانی اطلاع رسانی را نیز اعطا می کرد تا آنها بتوانند به طور لحظه ای جدیدترین اطلاعات و اخبار و تحلیل ها و تفسیرهای خود از وقایع و رویدادهای جهان را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

علاوه بر این، اینترنت این فرصت را فراهم آورد تا افراد و مؤسساتی که در عرصه نشریات کاغذی یارای تحمل هزینه های کلان انتشار روزنامه و نشریه را نداشتند، به آسانی با ایجاد روزنامه ها و نشریات اینترنتی با کمترین هزینه، به اطلاع رسانی و تحقق اهداف خود بپردازند.

نگاهی کوتاه به شبکه سراسری اینترنتی و شماره پرتعداد فهرست نشریات روزانه، هفتگی، ماهانه و... و شمار میلیونی مخاطبان روزانه آنها، همگی حکایت از نقش و اهمیت بسیار بالای پدیده اینترنت در عرصه اطلاع رسانی و مهم تر از آن درک دقیق دست اندرکاران رسانه های جمعی برای استفاده از این پدیده، البته در جهت منافع خویش دارد.

کد خبر 226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز