آرش نهاوندی: کتاب‌ها و فرهنگ لغت‌های آنلاین با گسترش فناوری نرم‌افزاری و اینترنتی توسعه‌یافته و مقبول نظر عامه قرار گرفته است.

فرهنگ لغت آکسفورد

پیش از این افراد عادت به مراجعه به کتابفروشی‌ها جهت خرید کتاب‌های مختلف و کتاب‌های مرجع و انواع فرهنگ‌لغات داشتند اما امروزه با گسترش پدیده کتاب‌های آنلاین و ‌ای بوک‌ها تعداد مراجعه‌ها به کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها کمتر شده و افراد امروز دیگر طرفدار پروپا قرص محصولات آنلاین به‌ویژه محصولات فرهنگی و کتاب‌های آنلاین شده‌اند.

صرف هزینه بالا و حجیم بودن برخی کتاب‌های منبع و مرجع نظیر لغتنامه آکسفورد و اقبال عامه مردم سبب شده است تا ناشران این قبیل کتاب‌ها به انتشار آنلاین آنها روی آورند.

بر همین اساس اخباری انتشار یافته مبنی بر اینکه ناشر فرهنگ لغت آکسفورد اعلام کرده است که جدیدترین ویرایش این کتاب به‌دلیل کاهش شدید تقاضای نسخه چاپی به احتمال زیاد تنها به‌صورت آنلاین عرضه می‌شود.

این فرهنگ لغت انگلیسی که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود در چند دهه اخیر به‌عنوان یک کتاب مرجع مهم در بسیاری از کتابخانه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این انتشارات می‌گوید در حالی که تقاضا برای خرید نسخه آنلاین این فرهنگ لغت روز به روز بیشتر می‌شود، علاقه به خرید نسخه چاپی آن که بسیار حجیم و سنگین است مرتبا در حال کاهش است و لذا صرف هزینه گزاف برای چاپ آن دیگر منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

به گفته آنان درصورتی که تقاضای خرید نسخه چاپی به حد معینی برسد برای این کار اقدام خواهد شد. نایجل پورت وود، مدیر انتشارات دانشگاهی آکسفورد و مالک لغتنامه، با توجه به کاهش 10درصدی فروش لغتنامه‌های چاپی در سال، گفت: این انتشارات به‌دنبال راه‌اندازی نسخه‌های جدید به‌صورت آنلاین است.

پورت وود گفت: تنها ۳۰سال دیگر از عمر فرهنگ‌های لغت چاپی باقی مانده و رشد سریع کتاب‌های الکترونیک موجب مرگ این فرهنگ‌ها می‌شود.

سخنگوی انتشارات لغتنامه آکسفورد در این خصوص نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از یک دهه از انتشار نسخه کامل این لغتنامه گذشته و در حالی که درخواست برای استفاده از منابع آنلاین این لغتنامه افزایش پیدا کرده هنوز تعداد بسیاری از مردم مایل به خرید نسخه چاپی هستند اما تاکنون تصمیم نهایی در رابطه با قطع کامل انتشار نسخه چاپی گرفته نشده است.

سایمون وینچستر، نویسنده کتاب «معنای همه چیز: داستان فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد» نیز گفت: روی آوردن به نسخه آنلاین مثل غیب‌گویی بود.

او افزود: قبلا مطمئن بودم کتاب‌های چاپی تا ابد می‌مانند، اما با آمدن آی‌پد کاملا متقاعد شدم چنین چیزی رخ نمی‌دهد. کتاب‌های چاپی با سرعت عجیبی رو به محوشدن هستند. من از مجموعه فرهنگ لغت آکسفورد 2نسخه در خانه دارم اما همیشه روزی 5 تا 6بار از نسخه آنلاین آن استفاده می‌کنم. این اتفاق برای دیگر کتاب‌های مرجع نیز رخ می‌دهد.

انتشارات دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که به چاپ نسخه آشناتر این فرهنگ لغت که یک جلدی است ادامه می‌دهد. در ویرایش جدید این فرهنگ لغت می‌توان واژه ووووزلا را نیز دید؛ واژه‌ای که از جام جهانی ۲۰۱۰ فوتبال وارد بانک واژگان مردم شد.در حال حاضر یک گروه 80نفره در حال آماده‌سازی‌ این نسخه هستند.

نسخه فعلی و موجود این فرهنگ لغت در سال1989 چاپ شد که مشتمل بر 20جلد بود.
دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که با توجه به تلاش جهت به روز نگه‌داشتن تمامی محصولات خود نظیر فرهنگ‌های لغت و نرم افزار‌های آموزش دستور زبان درصدد ارائه این فرهنگ لغت به‌صورت آنلاین برآمده است.

از مزایای این فرهنگ لغت می‌توان به این موارد اشاره کرد: حجم کم فایل‌های مورد نیاز برای نصب و در نتیجه دانلود سریع‌تر فرهنگ لغت آکسفورد، اگر لغتی را کپی کرده و بعد به این نسخه از دیکشنری آکسفورد مراجعه کنید، به‌طور خودکار لغت کپی شده به همراه معانی و توضیحات مربوطه، نمایش داده خواهد شد، کار با فرهنگ لغت آکسفورد بسیار ساده است و خیلی سریع اجرا می‌شود، قابلیت تنظیم رنگ‌های بخش‌های مختلف متنی در فرهنگ لغت آکسفورد وجود دارد، این فرهنگ لغت آنلاین حاوی فهرست عبارات مخفف نیز هست و فرهنگ لغت آکسفورد قابلیت تبدیل واحدهای اندازه‌گیری وزن، انرژی، طول، دما و سرعت را دارد.

فرهنگ واژگان، فرهنگ لغت، واژه‌نامه، لغتنامه، فرهنگ یا فرهنگنامه کتابی است که در آن معانی واژه‌های یک زبان معین با توضیحات مربوط به ریشه‌شان، تلفظ‌شان، یا اطلاعات دیگر مربوط به آنها به‌ترتیب حروف الفبای همان زبان گردآوری می‌شوند.

فرهنگ واژگان با دانشنامه (دایره‌المعارف) تفاوت دارد. در یک واژه‌نامه، معمولا فقط به معنای واژه‌ها اکتفا می‌شود و اطلاعات دیگری نظیر تاریخچه داده نمی‌شود. به علاوه، در واژه‌نامه‌ها فقط به واژه‌های عمومی یک زبان اشاره می‌شود و اسامی خاص مانند اسم مکان‌ها و اشخاص کمتر نوشته می‌شود. با این حال، مرز دقیقی بین واژه‌نامه و دانشنامه نمی‌توان تعیین کرد و برخی کتب به نوعی در هر دو طبقه جا می‌گیرند؛ مانند لغتنامه دهخدا. واژه‌نامه گاه به فهرست واژه‌هایی که در انتهای کتاب‌ها می‌آید گفته می‌شود.

اولین فرهنگ لغت که به واقع دارای خصوصیات یک فرهنگ لغت بود در سال۱۷۵۵ توسط سموئل جانسون ارائه شد و تا ۱۵۰سال به‌عنوان فرهنگ لغت رسمی به حیات خود ادامه داد تا اینکه در سال۱۸۷۹ انتشارات دانشگاه آکسفورد فرهنگ لغت جدید عرضه کرد.

کد خبر 115552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز