چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: اگر شما یک خبرنگار، دانشجو، یک استاد دانشگاه یا یک محقق هستید، یا حتی اگر یک کارشناس یا کارمند عادی هستید و به‌منظور انجام تحقیق یا پژوهشی نیاز به‌نظرسنجی یا نظرخواهی یا پر کردن یک پرسشنامه توسط افراد مختلف دارید، اینترنت این نیاز شما را به راحتی برآورده می‌سازد.

در فرایند انجام این نوع پژوهش آنلاین، شما از رسانه‌های تعاملی مانند وب2، ای‌میل، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید.

سایت پلددی در آدرس http://polldaddy.com یک سایت تخصصی ارائه خدمات آنلاین پرسشنامه و نظر سنجی است. برای این منظور ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کرده و یک حساب کاربری دریافت کنید. تنها لازمه این کار، داشتن یک آدرس ای‌میل فعال است. باید توجه داشته باشید که این سایت، 3نوع خدمت به شما ارائه می‌دهد که دو نوعش پولی و یک نوعش رایگان است؛ در نوع رایگان که مدنظر ماست شما محدودیت‌هایی خواهید داشت مثلا نمی‌توانید پرسشنامه‌ای با بیش از 10سؤال طراحی کنید.

البته برای رفع این مشکل راه‌حل‌هایی مناسب وجود دارد مثلا اگر پرسشنامه شما 30‌سؤالی است می‌توانید آن را به 3بخش تقسیم کرده و 3‌پرسشنامه دنباله‌دار با شماره‌های یک تا 3 ایجاد کرده و در بخش پایانی پرسشنامه‌های 2 و 3 از کاربران بخواهید به ادامه سؤالات در پرسشنامه بعدی پاسخ دهند. در انتها لینک پرسشنامه بعدی را قرار دهید.

برای ایجاد یک پرسشنامه بعد از «لاگ‌این» کردن به سایت، ابتدا باید روی لینک پرسشنامه کلیک کنید، بعد دکمه ایجاد پرسشنامه جدید را فشار دهید. سپس نام پرسشنامه و سبک نمایش آن را انتخاب کنید، بعد از آن باید پیامی در بخش نمایش پیام ابتدایی و نمایش پیام انتهایی بنویسید؛ چیزی مانند مقدمه پرسشنامه، تشکر و سپاسگزاری و شبیه آن.

شما همچنین می‌توانید تنظیماتی مانند زبان، محدوده زمانی فعال بودن پرسشنامه، ایجاد پسورد برای پر کردن پرسشنامه توسط کاربران، تنظیمات IP و مواردی دیگر را انجام دهید. این امر به‌منظور محدودیت در پر کردن هر پرسشنامه توسط یک نفر اعمال می‌شود. بعد از ذخیره‌کردن این اطلاعات، فرمی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید سؤالات و پاسخ‌های آن را بنویسید. می‌توانید از پاسخ‌های چندگزینه‌ای استفاده کنید و گزینه‌های جدید ایجاد کرده یا گزینه‌های اضافه را حذف کنید.

در نسخه پولی این فرم، امکانات دیگری مانند استفاده از کدهای اچ‌تی‌ام‌ال، لینک‌های بیرونی، آدرس ای‌میل، تاریخ و موارد دیگر نیز وجود دارد. البته به قول معروف هر چقدر پول بدهید آش می‌خورید.

بعد از ذخیره کردن اطلاعات وارد شده نوبت به دریافت لینکی است که شما یا کاربر یا پاسخ‌دهنده را به یک صفحه وب زیرمجموعه سایت پلددی هدایت می‌کند؛ صفحه‌ای داینامیک که کاربر قادر است به سرعت به سؤالات پاسخ دهد. بدین‌ترتیب در زمان کوتاهی، شما مثلا با ارسال یک ای‌میل حاوی لینک پرسشنامه آنلاین مذکور قادر خواهید بود بازخورد وسیعی دریافت کنید.

حتی شما قادر هستید حین انجام تحقیق سؤالات را ادیت یا غلط‌گیری کنید.
 بعد از پر شدن پرسشنامه توسط کاربران، اکنون زمان آن فرا رسیده است که شما جوجه‌ها را بشمارید.  برای اطلاع از نتایج این تحقیق یا به عبارت بهتر گزارش‌گیری از پرسشنامه، دیگر نیازی به نرم‌افزارهای تخصصی مانند SPSS نخواهید داشت. پلددی این نقش را برای شما ایفا می‌کند.

برای این منظور باید در صفحه اصلی بعد از «لاگ‌این» کردن به سایت، به بخش پرسشنامه بروید. در اینجا پلددی امکانات بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد مانند داشبورد که از طریق آن به تمامی صفحات وب‌سایت پلددی دسترسی سریع خواهید داشت. در منوی پرسشنامه‌ها شما می‌توانید با کلیک‌کردن روی نام هر پرسشنامه به این امکانات دسترسی داشته باشید: ادیت پرسشنامه، ادیت سؤالات، گزارش‌گیری.

در بخش گزارش‌گیری شما می‌توانید گزارش روزانه، گزارش میزان پر کردن پرسشنامه و گزارش مشارکت از کشورهای مختلف را مشاهده کنید. با کلیک روی پاسخ‌دهنده‌ها قادر هستید از طریق کدی که به هر پاسخ‌دهنده داده شده است پاسخ‌های تک‌تک پاسخ‌دهندگان را به‌طور انفرادی مشاهده کنید.

حتی میزان درنگ یا وقت صرف کردن هر پاسخ‌دهنده روی پرسشنامه با شاخص ثانیه ذکر شده است. با کلیک روی سؤال و جواب‌ها می‌توانید ببینید که به‌طور کلی پاسخ‌دهندگان به هر سؤال چگونه پاسخ داده‌اند. فراوانی و درصد و رسم نمودار از جمله امکاناتی است که در این بخش نمایش داده می‌شود. البته در نسخه پولی نرم‌افزار امکانات پیشرفته‌تری برای ترکیب سؤالات و پاسخ‌ها و گزارش‌گیری پیشرفته وجود دارد.

البته باید بدانید هر نوع پرسشنامه و نظرسنجی را نمی‌توانید از طریق وب انجام دهید. مثلا اگر می‌خواهید یک تحقیق جامع دانشگاهی با جامعه آماری مشخص و نمونه‌های مورد نظر انجام دهید بهتر است که از شیوه‌های رایج حضوری و پرینتی استفاده کنید اما بسیاری از تحقیق‌های رسانه‌ای، نظرسنجی‌ها و کسب دیدگاه‌های عمومی از طریق وب امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید چنین پرسشنامه‌ای را روی سایت پلددی طراحی کنید اما به جای دعوت عمومی افراد برای پرکردن پرسشنامه، لینک آن را از طریق ای‌میل تنها برای افراد جامعه آماری یا جامعه نمونه خود بفرستید و از آنها بخواهید آن را پر کنند.

نظر سنجی‌های اینترنتی

در نظرسنجی‌ آنلاین، سیستم نرم‌افزاری این نوع نظرسنجی‌ها به‌گونه‌ای است که با قرار دادن یک تکه کد نرم‌افزاری روی سایت، امکان ارسال نظرات بازدید‌کنندگان به‌صورت انتخاب یک گزینه از چند گزینه را فراهم می‌آورد. نتایج نظرسنجی بلافاصله روی کنترل پانل وب‌سایت قابل بازدید بوده و در برخی موارد این نتیجه حتی برای بازدید‌کنندگان یا رأی‌دهندگان نیز قابل مشاهده است. حتی برخی وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده ابزار‌های اینترنتی مانند وب‌گذر webgozar.com امکان سوار کردن سیستم نظرسنجی الکترونیک روی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مختلف را به‌صورت رایگان فراهم کرده‌اند.

برخی وب‌سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها در زمان‌های مختلف اقدام به برگزاری نظرسنجی‌های آنلاین می‌کنند. این نوع نظرسنجی‌ها می‌تواند معایب و مزایای مختلفی داشته باشد. متأسفانه سیاسی بودن کاربردهای نظرسنجی در ایران باعث شده است که مؤسسات ایجاد شده مبتنی بر سلایق مصرف‌کنندگان نظرسنجی، کار خود را انجام دهند. بنابراین اغلب نظرسنجی‌های کشور از اعتبار برخوردار نبوده، قابلیت تعمیم به سایر افراد جامعه را ندارد.

البته در بخش تجاری، نظرسنجی‌های اینترنتی، در بسیاری از سایت‌ها به‌عنوان ملاکی برای ارزیابی کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حال حاضر شمار زیادی از تولیدکنندگان و صاحبان کمپانی‌های تجاری از این شیوه نظرسنجی بهره می‌گیرند. به عقیده برخی از کارشناسان اینترنت، نبود استانداردهای بین‌المللی در نظرسنجی‌های اینترنتی باعث می‌شود تا این مقوله اغلب از حیطه اعتبار خارج باشد.

همچنین  به اعتقاد کارشناسان اگرچه نظرسنجی‌های اینترنتی از نقطه‌نظر سرعت و دقت در شمارش آرا و تحلیل نتایج و کاهش خطاهای آماری قابل اتکا هستند اما باید گفت که محدودیت وجود سلایق گوناگون در این نظرسنجی‌ها با توجه به اینکه به هر سایت اینترنتی اصولا یک عده افراد خاص رجوع می‌کنند و از طرف دیگر محدودیت دسترسی به اینترنت در میان خانواده‌ها از معایب این نوع نظرسنجی به‌شمار می‌روند.

به‌عنوان آخرین نکته در باب اهمیت فعالیت‌های پژوهشی بر مبنای فناوری‌های آنلاین باید گفت چند سال پیش مرکز افکار‌سنجی دانشجویان ایران «ایسپا» کنفرانسی در همین زمینه برگزار کرد که در آن تلاش شد ابعاد علمی و حرفه‌ای و تخصصی مربوط به این موضوع بررسی شود. اسناد و کتاب‌ها و مقالات منتشره در این کنفرانس می‌تواند به‌عنوان منبعی قابل اتکا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

کد خبر 105093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز