به نوشته این کتاب در ویرایش‌های جدید کتاب آکسفورد حساسیت ویژه‌ای روی لغت‌های با ریشه‌های خارجی اعمال شده و اکثر آن‌ها در این سال‌ها یا حذف شده یا جایگزینی بریتانیایی برای آن‌ها انتخاب شده است.

سر ويراستار آكسفورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، یکی از برجسته‌ترین ویراستاران کتاب فرهنگ لغت دانشگاه آکسفورد به عنوان معروف‌ترین و تقریباً کتاب مرجع کتاب‌های فرهنگ لغات زبان و ادبیان انگلیسی در کتابی که از سوی دانشگاه کمبریج منتشر شده است به‌شدت علیه ویرایش جدید این کتاب انتقاد کرده است. آخرین ویرایش جدی دیکشنری آکسفورد در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی صورت گرفته و تا کنون تغییرات جزئی در آن صورت گرفته بود.

سارا اوگیلوی ویراستار سابق فرهنگ لغات آکسفورد حدود ۱۱ سال تحقیقات خود را در کتابی با عنوان «کلمات جهان» که نوعی تاریخچه‌ای درباره فرهنگ لغات دانشگاه آکسفورد محسوب می‌شود، فاش می‌کند که ویرایش دیکشنری آکسفورد بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۶ به ریاست رابرت بورچفلد به صورت انجام شده است که کلمات با ریشه‌های غیربریتانیایی حذف شود و به گفته او انگلیسی ای به مردم عرضه شود که وی آن را انگلیسی ملکه خطاب کرده است.

به نوشته این کتاب در ویرایش‌های جدید کتاب آکسفورد حساسیت ویژه‌ای روی لغت‌های با ریشه‌های خارجی اعمال شده و اکثر آن‌ها در این سال‌ها یا حذف شده یا جایگزینی بریتانیایی برای آن‌ها انتخاب شده است. در حقیقت در آکسفوردهای جدید به جای انگلیسی بین‌المللی از انگلیسی آنجلوساکسونی استفاده شده است و همان‌طور که اوگیلوی می‌نویسد در لغت‌های کتاب‌های جدید دانشگاه آکسفورد بیشتر به سیاست‌های امپراطوری بریتانیای قدیم و گسترش اصالت‌های قدیم مردم این کشور توجه شده است.

وی ویرایش‌های بورچفلد را با نسخه‌های سال ۱۹۳۳ این دیکشنری مقایسه می‌کند که معلوم می‌شود که در نسخه‌های جدید تاثیر زبان و لهجه‌های خارجی به‌عنوان تهدید برای زبان و اصالت انگلیسی‌ها در نظر گرفته شده است. براساس تحلیل اوگیلوی حدود ۱۷ درصد از لغت‌های نسخه‌های قدیم اصلاح و یا حذف شده است.

نمونه‌ای از این لغت‌ها(balisaur) نام حیوانی شبیه گورکن است که در کشور هندوستان زندگی می‌کند، اصالت آمریکایی دارد که معنای بلندشدن از خواب می‌دهد. (wake-up) وی با بررسی اسناد و خبرهای دانشگاه آکسفورد دریافت که جیمز مورای اولین ویراستار دیکشنری آکسفورد در قرن ۱۹ میلادی با انتقادات شدیدی از سوی مقامات انگلیسی برای ورود لغت‌های خارجی و ترکیبی از زبان‌های دیگر روبه‌رو بوده است. اولین نسخه از دیکشنری آکسفورد در سال ۱۸۸۴ منتشر شد که شامل لغت‌هایی از تمام نقاط جهان بود.

کد خبر 479306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha