همشهری آنلاین: فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: سایت راداری سوباشی از مهم‌ترین رادارهای زمان جنگ و همچنین رادارهای فعلی شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.

فرزاد اسماعیلی

به گزارش فارس امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در یادواره شهدای سایت راداری سوباشی که عصر شنبه در محل این سایت برگزار شد گفت: حق شهدا هیچگاه ادا نمی‌شود چون ادا کردن حق شهدا با انسان‌های خاکی نیست. ما همیشه خود را شرمنده شهدا می‌دانیم.

وی با اشاره به حماسه سوباشی اظهار داشت: یکی از آرزوهای شهیدان سوباشی و دیگر شهیدان پدافند هوایی این بود که پدافند به عنوان یک تشکیلات مستقل در نیروهای مسلح انجام وظیفه کند.

اسماعیلی ادامه داد: رادار سوباشی از مهمترین رادارهای زمان جنگ تحمیلی بود و حتی امروز هم این رادار از مهمترین رادار‌های شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: رادار سوباشی در جنگ تحمیلی کینه و عقده‌ای عمیق را در دل بعثی‌ها ایجاد کرد که باعث شد 157 مرحله عملیات علیه آن صورت بگیرد. رادار سوباشی همیشه تیر چشم دشمنان بود.

وی تاکید کرد: در جنگ تحمیلی 157 عملیات علیه سایت راداری که شاید 5_6 هکتار بیشتر مساحت آن نبود نشان دهنده اهمیت این مرکز است. پرونده خدمتی شهیدان و کارکنان سوباشی سند افتخار و شناسنامه پدافند هوایی کشور است.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: قطعنامه 598 در تاریخ 27 تیرماه سال 67 پذیرفته می‌شود و این یعنی آتش‌بس جنگی که نابرابر بود و دو طرف با یک مرجع قضایایشان را حل و فصل کنند اما به فاصله یک هفته بعد بعثی‌ها رادار سوباشی را ناجوانمردانه مورد حمله قرار می‌دهند.

وی افزود: این در حالی بود که در 12 تیرماه همان سال آمریکا هواپیمای مسافربری ایرباس ما را مورد اصابت قرار می‌دهد و در سوم مردادماه همان سال منافقین کوردل شروع به حمله تمام‌عیار زمینی به ایران می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: ارتش بعثی با پشتیبانی هوایی خود از منافقین دسته‌های پروازی 30 و 40 فروندی را اعزام می‌کند اما رزمندگان ما با آنها مقابله می‌کنند و آنها را از کشور بیرون می‌رانند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان کرد: به طور معمول در یک اتاق عملیات رادار 4 الی 7 نفر باید خدمت کنند اما شاهد بودیم که در رادار سوباشی 18 نفر پای کار بودند و آن حماسه عاشورایی را آفریدند. 18 نفری که در اسکپ رادار تا لحظه آخر شاهد بودند که جنگنده دشمن علیه آنها شلیک کرده اما آنها شهادت را انتخاب کردند و به کار خود ادامه دادند.

اسماعیلی در ادامه سخنانش به وضع ذلت‌بار عراق پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: اینها به دلیل این است که عراقی‌ها اسلام را فراموش کرده‌اند اما ما به برکت خون شهدا همچنان پابرجا هستیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت ورود به قرارگاه پدافند هوایی گفت: کسانی که می‌خواهند وارد قرارگاه خاتم الانبیاء شوند باید بدانند که به چه جای مقدسی پای می‌گذارند. باید با فرهنگ شهادت و شهدای پدافند به خوبی آشنا شوند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام محمد‌علی انصاری رئیس سازمان عقیدتی _ سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء طی سخنانی اظهار داشت: اگر امروز پدافند با اقتدار، شکوه و عزت از آسمان مقدس جمهوری اسلامی دفاع می‌کند و اجازه نزدیک شدن هیچ بیگانه‌ای را به آسمان جمهوری اسلامی نمی‌دهد به برکت خون شهداست.

در پایان این مراسم از خانواده شهدای سایت راداری سوباشی توسط امیر اسماعیلی و دیگر فرماندهان پدافند هوایی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 224862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز