همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: متخصصان توانمند جمهوری اسلامی ایران سامانه راداری پیشرفته ای را طراحی و تولید کرده اند که از قابلیت بالای کشف هواپیماهای رادار گریز برخوردار است.

فرزاد اسماعیلی

امیر سرتیپ ستاد فرزاد اسماعیلی به ایرنا گفت که این سامانه آزمون ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و موفق شده است طی سال گذشته در ۱۰ مرحله ضمن شناسایی هواپیمای رادار گریز نیروی فرامنطقه ای در شرق کشور به آن اخطار دهد.

اسماعیلی با تاکید بر این که این هواپیمای متجاوز رادار گریز با اخطارهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش مجبور به ترک منطقه شده است، اظهارداشت: این اقدام در جریان رزمایش بزرگ ولایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

وی در ادامه به آخرین دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش اشاره کرد و یادآور شد: در بخش راداری سامانه ای که طراحی و تولید شده است به صورت کاملا غیرفعال از نظر انتشار امواج اقدام می کند.

به گفته اسماعیلی این رادار پیشرفته قابلیت کشف هواپیماهای دشمن و اقدام تاکتیکی علیه آن را دارد و فلش غافلگیری را برعکس کرده و فضای ابهام آمیز نبرد را نیز به نفع خود و ضرر دشمن تغییر دهد.

وی در همین ارتباط توضیح داد که در جنوب شرق کشور، یک کشور فرامنطقه ای فکر می کرد که هواپیمای پنهانکارش که قابلیت رادار گریزی دارد و نباید کشف شود، می تواند بیاید و عملیات شناسایی انجام دهد اما در رزمایش ولایت ۸۹ نیروی دریایی ارتش اولین سیلی را با شناسایی این پرنده متجاوز به دشمن فرامنطقه ای زدیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان این که دشمن تصور می کرد این شناسایی به طور تصادفی انجام شده است، افزود: دشمن وقتی بالغ بر ۷ تا ۱۰ بار دیگر به این هواپیما طی سال جاری اخطار هوایی داده شد تمکین کرد و وقتی دید که سامانه های پدافند هوایی علیه آن قفل راداری شده از منطقه دور شد.

اسماعیلی با بیان این که اینها افتخاراتی است که ملت عزیز ایران مبین آن است تصریح کرد:‌ اگر می گوییم تحریم تاثیری ندارد این به معنای شجاعت فرزندان این ملت در قرارگاه پدافند هوایی برای تهیه این سامانه ها به تنهایی نیست بلکه برای این است که ملت عزیز ما تحمل کردند تا کشور از منظر دفاع سخت و نرم پیشرفت کند.

وی گفت: پس همه دست به دست هم دادند و ملت بزرگ جمهوری اسلامی ایران همه مدافع کشور هستند و کسی جلوتر نیست.

این فرمانده ارشد نظامی ایران خاطرنشان کرد: جلوتر از همه فرمانده معظم کل قوا است که هر صحنه ای را قبل از این که هرکدام ما پیش بینی کنیم ایشان پیش بینی می کنند و ما نتایج آن را ماه ها بعد از صحنه می بینیم که نمونه آن انتخابات ریاست جمهوری است.

اسماعیلی با طرح این سوال که انتخابات در چه صحنه ای انجام شد اظهارداشت: این انتخابات در صحنه ای که با توجه به این همه مشکلات و این همه فشارهای سیاسی و اقتصادی و تهدیدات نظامی اصلا فکرش را نمی کردیم برگزار شد و مردم این گونه پای کار آمدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان این که من دست همه ایرانیان خارج کشور را می بوسم، گفت: برای این که آنها با مشارکت خیلی زیاد و ایرانیان و ملت عزیز ایران با مشارکت بسیار زیاد ثابت کردند، ملت ایران رهبرشان را تنها نمی گذارند و ما خواهان نظاممان هستیم.

اسماعیلی اظهارداشت: بدسلیقگی ها و کج سلیقگی ها به منظر رهبر معظم انقلاب در هر جایی وجود دارد اما مهم این است که همه اینها منعطف و انعطاف پذیر باشد و به نقطه خوبی برسد و شکننده نباشد و خداوند ما را کمک کند.

سخن رهبر معظم انقلاب در باره ایران واضح است و نیاز به تفسیر ندارد

امیر سرتیپ اسماعیلی در ادامه با بیان این که دیدار و آشنایی با بخش های مختلف ایرنا باعث قوت قلب و قدرت برای پیمودن مسیر آینده ام شده است، افزود: این سخن رهبر معظم انقلاب که خبرگزاری جمهوری اسلامی را دست بزن و نبض نظام می دانند ، آنقدر روشن و واضح است که نیاز به بررسی و تفسیر ندارد.

وی اظهارداشت: وقتی که دلایل این سخن پر معنی رهبر معظم انقلاب را کشف می کنیم، درمی یابیم که مفاهیم مهمی در پس سخنان ایشان است.

اسماعیلی تصریح کرد: من از خبرگزاری های زیادی دیدن کرده ام اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران شکل خاص خود را دارد، یعنی این خبرگزاری دارای بخش های امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است.

ایرنا دژ محکمی در برابر دشمنان است

اسماعیلی با تاکید براین که ایرنا خاکریز، دژی محکم و مهمی در برابر دشمنان است، اظهار داشت: من فکر می کردم که کار خبرگزاری ها پدآفند غیرفیزیکی و ضد آفند غیرفیزیکی است، اما اعلام می کنم که خبرگزاری ایرنا عملکردی غیرفیزیکی علیه فیزیک دارد، یعنی این که سخت افزار دشمن را هم با عملکردی نرم مستاصل کرده است.

وی قدمت و تجربه خبرگزاری جمهوری اسلامی را نقطه مثبت این رسانه رسمی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در مجموعه ایرنا تلفیقی از باتجربه ها و جوانان است که نشان دهنده ریسک پذیری بالای این مجموعه در بخش های مختلف است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: وقتی که دست بزن و نبض نظام مطرح می شود کسی نبضش را در اختیار چاقوی دشمن نمی گذارد، چون نبض را بزنند کار دیگر تمام شده و کسی نمی تواند این بدن را احیا کند و بنابراین مشخص می شود که اینها تعارف نیست.

۵۰ درصد موفقت کارکنان ایرنا مربوط به خانواده هایشان است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در ادامه خطاب به کارکنان ایرنا گفت: من به شما و خانواده هایتان تبریک می گویم زیرا ۵۰ درصد موفقیت شما را مربوط به خودتان می دانم و ۵۰ درصد دیگر مربوط به خانواده هایتان است .

اسماعیلی با بیان این که اگر آنها دائم الوقت برای شما مشغله درست می کردند شما نمی توانستید این گونه موفق باشید، افزود: انشاء الله این خانواده بزرگ خبرگزاری جمهوری اسلامی بیش از پیش و هر روز به عنوان نبض و دست نظام نقش خود را ایفا کند و ما هم به شما خداقوت عرض می کنیم وهفته دولت و روز کارمند را به شما تبریک می گویم.

دهم شهریور روز پدافند هوایی

اسماعیلی در ادامه اظهارداشت: در آستانه دهم شهریور ماه که به فرمان تاریخی فرمانده معظم کل قوا به عنوان روز پدافند هوایی نامگذاری شد و طی آن پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جدا شد، هستیم.

وی در باره علت نامگذاری دهم شهریور به عنوان روز پدافند هوایی گفت: همین قدر بدانید که برادران شما در قرارگاه پدافند هوایی مثل شما کار ۲۴ ساعته بدون تعطیلی و شبانه روزی دارند و خبرگزاری ایرنا این حرف که وقتی می گوییم ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی یعنی چه؟، برایش بسیار ملموس است.

اسماعیلی توضیح داد: وقتی خبری در یک روز تعطیل علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود نمی توانید پاسخ آن را برای روز بعد بگذارید تا نفرات بیایند و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و سپس پاسخ لازم ارایه شود، آن وقت ما دیگر آن نبض و دست بزن را از دست می دهیم.

وی افزود: از منظر ما مناطق هسته ای، حساس و حیاتی برای کشور همان نبض است و کسی حق نزدیک شدن به آن را ندارد و این قوانینی است که وضع شده و به همگان نیز ابلاغ شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش این افتخار را دارد که طی مدت بسیار کوتاهی که مبانی تفکیک را پشت سرگذاشته و به مبانی تحکیم و تکمیل رسیده، توانسته است در این مدت ۵ سال گذشته ماموریت خود را به کمک مدافعان سنگرهای جنگ نرم که خبرگزاری ها و رسانه ها هستند، به انجام برساند.

تاثیر گذاری اخبار خبرگزاری ها بالاخص ایرنا در داخل و خارج

وی در ادامه با اشاره به تاثیر گذاری اخبار خبرگزاری ها از جمله ایرنا در داخل و خارج از کشور اظهارداشت: وقتی خبری در مورد پدافند هوایی و یا هرکدام از نیروهای مسلح از خبرگزاری ها خاصه خبرگزاری جمهوری اسلامی درج می شود و به ویژه در مورد فرمایش فرمانده معظم کل قوا وقتی که ایشان تهدید را با مشت کوبنده پاسخ می دهند، آنقدر قوت و اثر آن بالا است که بخوبی اثرش را در منطقه می بینیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش افزود: تاثیر این اخبار تا جایی بالا است که موجب می شود ناوهای آمریکایی نزدیکی اسکله های بحرین پهلو بگیرند و از منطقه دور شوند و هواپیماهایشان نیز از مرزهای جغرافیایی ایران فاصله بیشتری می گیرند که اینها بازدارنده هستند و ما اثر آن را در منطقه می بینیم.

تاثیر یک خبر به مراتب بیشتر از شلیک یک سامانه است

اسماعیلی با بیان این که تاثیر یک خبر به مراتب بیشتر از شلیک یک سامانه موشکی است، اظهارداشت: ما به جای این که بیاییم هزینه های چند صد میلیون تومانی صرف کنیم برای این که سامانه ای را شلیک کنیم و یا اخطاری بدهیم با یک خبری که مجموعه توانمند ایرنا منتشر می کند، می توانیم به اهداف خود دست یابیم که این آثار بازدارندگی را بخوبی مشاهده می کنیم.

وی گفت: طی مدتی که قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش ماموریت خود از جمله تحکیم و تکمیل قرارگاه را انجام می داد، ماموریت جدیدی برای آن تعریف شد و بر این اساس بایستی از همه پتانسیل پدافند هوایی کشور چه لشکری و یا کشوری استفاده می کرد و به همین علت نیاز به یک طرح جامع داشتیم.

طرح جامع پدافند هوایی و نور ولایت

اسماعیلی در ادامه با یادآوری این که طرح جامع وقتی مطرح می شود حداقل به بررسی کارشناسی و مطالعات فراوان نیاز دارد، گفت: اجرای این طرح حداقل ۲ تا ۵ سال طول می کشد اما مطالعات کارشناسی و این بررسی های میدانی خصوصا عنایت فرمانده معظم کل قوا کمک کرد تا به صورت ۲۴ ساعته طرح جامع پدافند هوایی و نور ولایت یک برای پدافند هوایی به عنوان یک شناسنامه و نقشه راه مشخص شود که کجا هستیم و به کجا باید برسیم.

وی ادامه داد: اما این که کجا هستیم هم بستگی به این ندارد که ببینیم امروز دشمن کجا هست که ما باید همانجا باشیم ، خیر؟ امروز دشمن هرجایی که هست ما بایستی به چند سال آینده فکر کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش با تشریح طرح نور ولایت، اظهارداشت: در طرح نور ولایت این گونه فکر کرده ایم که امروز دشمن چه توانمندی دارد و بایستی به فکر ۵ سال آینده باشیم وگرنه اگر سامانه های ما با سامانه های آفندی دشمن برابری کند محکوم به شکست هستیم.

اسماعیلی با بیان این که طبیتعا قرارگاه پدافند هوایی یگان تجهیزات محور است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی که با قرارگاه کار می کند به هیچ عنوان نمی تواند مانند سامانه های راداری، شنود الکترونیکی ، دیده بانی ها، موشک ها و توپخانه داخل سنگر و محیط سربسته قرار گیرد.

وی افزود: در عین حال ما پدافند غیرعامل را برایش داریم و پوشش و فریب و استتار را داریم و در واقع ما فقط تجهیزات محور به تنهایی نیستیم که این موضوع باز هم برای شما کارکنان ایرنا ملموس تر است.

مبارزه برای نفرات پدافند هوایی مبارزه ای اتفاقی نیست

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش با بیان این که نفرات پدافند هوایی در کنار سامانه هایشان سنگری ندارند و نبردشان نبردی چهره به چهره و بدون سپر است ، گفت: آنها مدافع کشور هستند اما خود مدافعی ندارند و بنابراین این گونه مبارزه برای نفرات پدافند هوایی مبارزه ای نیست که اتفاقی باشد.

اسماعیلی افزود: نفرات می دانند و برای این کار آموزش دیده اند مانند شما عزیزان نبردشان نبرد انتخابی است. انتخاب کرده اند. بنابراین نتیجه هرچه که باشد برای آنها پیروزی است. پیروزی اش پیروزی است، انهدامش پیروزی است. شهادتش هم از جنس انتخاب است و هیچ چیزی به طور اتفاقی وجود ندارد.

وی اظهارداشت:‌ تشکیل دانشگاه پدافند هوایی از دیگر افتخارات بود . این دانشگاه که مدنظر فرمانده معظم کل قوا بود، از اول مهر به صورت مستقل دانشجو می پذیرد.

اسماعیلی همچنین یادآور شد: در مورد سامانه های موشکی، راداری،‌ ما دهم شهریورماه از ۱۵ پروژه کلان رونمایی می کنیم.

کد خبر 228665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز