چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک جوان 22 ساله دومین کشته اعتراضات مردمی در ترکیه شد. این اعتراضات با مداخله گسترده نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

ترکیه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه "ان تی وی" و رسانه‌های داخلی ترکیه گزارش دادند که عبدالله کومرت، جوان 22 ساله ترکیه‌ای براثر اصابت گلوله در جریان تظاهرات اعتراض آمیز در استان‌ هاتای واقع در جنوب کشور در یکی از بیمارستان‌ها جان باخت.

شبکه مذکور به نقل از بیانیه شورای استانداری هاتای گزاش داد که مشخص نیست چه کسی به عبدالله کومرت شلیک کرده، و وی براثر اصابت گلوله به شدت زخمی شده و در بیمارستان جان باخته است.

دفتر فرماندار شهر انتاکیه مرگ دومین تظاهرکننده را تایید کرده است.

به گفته این دفتر، عبدالله کومرت، ۲۲ ساله که عضو شاخه جوانان حزب جمهوری خواه خلق بوده، در تظاهرات زخمی شده و مدتی کوتاه بعد از آن، درگذشته است.

پیشتر نیز مهمت وای در اثر تصادف با ماشینی که به میان معترضان رفته بود زخمی شده و درگذشت.

هزاران ترکیه‌ای عصر دوشنبه در پنجمین روز اعتراضات پی در پی علیه دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در میدان "تقسیم" در استانبول تجمع کردند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان مدعی شده است که شرایط کشور به سمت آرام شدن است.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن صدها تظاهرکننده در منطقه "بشیکتاش" در نزدیکی دفتر اردوغان از گاز اشک آور استفاده کرد.

به دنبال فراخوان گروه‌های مخالف ترکیه برای برگزاری تظاهرات، شهر ازمیر در غرب ترکیه نیز شاهد برپایی تظاهرات گسترده شد.

فدراسیون اتحادیه کارگران بخش دولتی از "اعتصاب هشدار" طی دو روز آتی خبرداد که این اقدام می‌تواند روند اعتراضات ترکیه را شدت بخشد.

اتحادیه راست‌گرا که حدود 240 هزار تن از 11 اتحادیه در آن عضویت دارند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: تروریسم دولتی علیه اعتراضات گسترده در سراسر کشور بار دیگر از خصمانه بودن سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه پرده داشت.

این اتحادیه همچنین خواهان برگزاری اعتصاب در روزهای چهارم و پنجم ماه جاری شد.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارمندان بخش عمومی ترکیه اعلام کرده است که اعضایش به نشانه همراهی با معترضین، روزهای سه‌شنبه و چهار شنبه اعتصاب خواهند کرد.

کنفدراسیون چپ‌گرای کِسک که نمایندگی ۲۴۰ هزار کارمند را برعهده دارد، دولت ترکیه را به " تروریسم علیه مردم خود" متهم کرده است.

گفته می‌شود که اعتصاب دو روزه اعضای اتحادیه بر ارائه خدمات در مدارس، دانشگاه‌ها و دفاتر دولتی تاثیر می‌گذارد.

در بیانیه‌ای، کنفدراسیون کِسک اعلام کرد: "رفتار خشونت آمیز دولت علیه اعتراض‌های کاملا صلح آمیز به گونه‌ای ادامه دارد که زندگی و امنیت مردم عادی را به مخاطره می اندازد.

این کنفدراسیون که نمایندگی ۱۱ اتحادیه را برعهده دارد، دولت را به تهدید دموکراسی در کشور متهم کرده است.

روز دوشنبه هزاران نفر در میدان تقسیم استانبول جمع شده و خواهان برکناری رجب طیب اردوغان شدند.

پلیس برای متفرق کردن عده ای از آنها که در نزدیکی دفتر آقای اردوغان جمع شده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

در آنکارا نیز پلیس ترکیه برای متفرق کردن حدود 1000 تظاهرکننده که بیشترشان از جوانان و دانشجویان بودند از گاز اشک آور استفاده کرد.

نخست وزیر ترکیه کمی پیش از سفر چهار روزه‌اش به کشورهای مغرب عربی در فرودگاه اعلام کرد که حزب مردم جمهوری خواه و احزاب رادیکال و گروه‌های خارجی در تلاش هستند تا با سوء‌استفاده از جنبش‌های خود جوش و گسترش ناآرامی‌ها در کشور توطئه‌ای در کشور به راه بیاندازند.

او که تاکید داشت وضعیت رو به بهبودی است، در یک کنفرانس تلویزیونی حزب جمهوری خواه خلق را که مخالف دولت است، به "برانگیختن مردم بی گناه" متهم کرد.

نخست وزیر ترکیه سفر خود به مراکش را نیز لغو نکرده و بعد از ورود به خاک این کشور، بار دیگر تاکید کرد که وضعیت "رو به آرامش" است.

وی به خبرنگاران گفت: "تا بعد از سفر من، مشکلات حل خواهند شد."

این در حالی است که عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه با لحنی مصالحه آمیز به موضوع پرداخته و از حق مردم برای اعتراض دفاع کرده است.

خبرگزاری آنتالیا به نقل از وی نوشت: "تفاوت عقیده، شرایط متفاوت و مخالفت وجود دارد و توانایی ابراز این مخالفت‌ها امری عادی است."

در همین، راستا، کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که اتحایه اروپا از رخدادهای ترکیه به "شدت نگران" است، نسبت به خشونت‌های افراطی نیروهای پلیس ترکیه علیه تظاهرکنندگان اظهار تاسف کرد.

اشتون نیز طرف‌های ترکیه‌ای را برای دستیابی به حل و فصل مسالمت آمیز این درگیری‌ها به مذاکره دعوت کرد.

از سوی دیگر، لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه نیز بر لزوم "خوشتن داری" نیروهای امنیتی ترکیه در مقابل تظاهرکنندگان تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه این که درگیری‌های ترکیه بیشتر به "بهار عربی" نزدیک است را رد کرد و از تظاهرکنندگان ترکیه‌ای خواست تا انگیزه‌های این تظاهرات را تحلیل کنند.

لوران فابیوس این مساله را یادآوری کرد که دولت ترکیه از طریق روش‌های دموکراسی انتخاب شده است.

از سوی دیگر، ‌دیمتیری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه گفت که رخدادهای ترکیه یک مساله داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم در خصوص اوضاع ترکیه اظهار نظر کنیم، این مساله مربوط به کشور ترکیه است. ترکیه همسایه بسیار نزدیک و شریک ما در امور منطقه است.

این مسئول روس عنوان داشت: روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری میان ترکیه و روسیه وجود دارد و به همین دلیل ما می‌خواهیم که ترکیه کشوری دارای ثبات و شکوفا باشد.

وی تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از درگیری‌های اخیر در ترکیه آگاه است.

خبرگزاری النخیل عراق گزارش داد که مسوولان ترکیه‌ای در جریان تظاهرات برپا شده در این کشور بیش از 1700 تن را بازداشت کرده که بیشتر این افراد آزاد شده‌اند.

کد خبر 217445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز