جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حرف‌های ضد‌صهیونیستی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در آستانه نخستین سفر جان کری، وزیر امور خارجه جدید دولت اوباما به این کشور باعث شده تا وی مورد انتقاد آمریکا، رژیم صهیونیستی و سازمان ملل قرار بگیرد.

اردوغان

درحالی‌که جان کری روز گذشته در ادامه نخستین سفرخارجی خود وارد آنکارا شد، مقام‌های دولتی آمریکا اعلام کردند که اظهارات اردوغان این سفر را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و احتمالاً وزیر امور خارجه آمریکا از نخست‌وزیر ترکیه در این رابطه طی دیدارهایش به‌شدت انتقاد خواهد کرد.رجب طیب اردوغان در پنجمین نشست ائتلاف تمدن‌ها در وین پایتخت اتریش، «صهیونیسم» را جنایت علیه بشریت و آن را هم‌طراز فاشیسم خواند.

به گزارش روزنامه حریت، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی خود در این نشست برگزارشده از سوی سازمان ملل تأکید کرد که «اسلام‌هراسی» باید مانند «صهیونیسم»، «یهودستیزی» و «فاشیسم»، جنایت علیه بشریت محسوب شود.همین جمله اردوغان برای خشم شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و انتقادهای شدید از وی کافی بود.

دولت آمریکا در واکنش به این مسئله اظهارات اردوغان را «اهانت‌آمیز و اشتباه» خواند. تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همزمان با سفر جان کری به ترکیه گفت: توصیف‌کردن صهیونیسم که عامل تشکیل دولتی یهودی بوده به‌عنوان جنایت علیه بشریت توهین‌آمیز و اشتباه است. مقام‌های همراه جان کری در سفر به ترکیه هم در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر رم به آنکارا با اشاره به تحت الشعاع قرار گرفتن این سفر با این اظهارات، سخنرانی اردوغان را نا‌امید‌کننده خواندند. این مقام‌ها تأکید کردند که چنین اظهارنظرهایی باعث ضربه‌زدن به روابط ترکیه و آمریکا می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اظهارات ضد‌صهیونیستی نخست‌وزیر ترکیه را محکوم و این سخنان را سیا‌ه‌نمایی و افترا آمیز خوانده است. نتانیاهو گفت: من قیاس صورت گرفته توسط نخست‌وزیر ترکیه بین صهیونیسم و فاشیسم را محکوم می‌کنم. روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال۲۰۱۰ و پس از حمله نظامیان اسرائیل به کاروان کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به‌شدت دچار تنش شد. دفتر بان کی‌مون هم با اعلام اینکه دبیر کل سازمان ملل متحد ترجمه این اظهارات را شنیده است، این اظهارات را نادرست و اشتباه و آن را در تضاد با بنیان‌های تشکیل نشست ائتلاف تمدن‌ها خواند.

اردوغان در نشست ائتلاف تمدن‌ها در وین گفت: به‌نظر من افزایش نژادپرستی در اروپا یک مشکل جدی برای پروژه ائتلاف تمدن‌هاست و گرایش‌ به توهین و بی‌احترامی نسبت به مسلمانان در برخی از کشورهای خاص وجدان‌ها را می‌آزارد. وی با اشاره به اینکه مسلمان‌هایی که در خارج از کشور‌های خودشان زندگی می‌کنند با تبعیض‌های سخت و جدی روبه‌رو هستند، اعلام کرد: ما باید به‌جای اینکه براساس تعصب به‌منظور تلاش برای حذف و خوار شمردن یکدیگر رفتار کنیم درک بهتری از فرهنگ و اعتقادات یکدیگر داشته باشیم.

دقیقا به همین دلیل ضروری است که اسلام‌ستیزی را همچون صهیونیسم یا یهودستیزی جنایت علیه بشریت بدانیم. اردوغان در سال ۲۰۰۸ هم حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را جنایت علیه بشریت خوانده بود. در سال‌های گذشته جنگ لفظی مقام‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه ادامه داشته است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که دو طرف همچنان روابط خود را به‌ویژه در بخش نظامی ادامه می‌دهند. در آخرین تحولات رسانه‌های رژیم صهیونیستی به تازگی گزارش دادند که فروش برخی تسلیحات مهم این رژیم به ترکیه از سر گرفته شده است. بسیاری اعتقاد دارند که مقام‌های ترکیه درحالی‌که روابط خود را با تل‌آویو حفظ کرده‌اند از اظهارات خود علیه رژیم صهیونیستی هم تنها به‌عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ خود در کشورهای اسلامی استفاده می‌‌کنند.

کد خبر 203580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز