همشهری آنلاین: وزیر خارجه ترکیه به طور ضمنی از سرکوب تظاهرات ضددولتی مردم این کشور به دست نیروهای پلیس دفاع کرده و ترکیه را یک کشور دموکراتیک درجه یک نامیده است.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، یک منبع وابسته به وزارت خارجه ترکیه که نام وی برده نشده است روز پنجشنبه گفت، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در تاریخ چهارم ژوئن در جریان یک تماس تلفنی با جان کری همتای امریکایی خود، ترکیه را یک کشور دموکراتیک درجه یک خوانده است.

وزیرخارجه ترکیه همچنین اعلام کرده است که تظاهرات مردمی اخیر در این کشور همانند اعتراضات جنبش وال استریت در امریکا است.

هزاران تن از تظاهرکنندگان ترک از جمله کارگران اتحادیه‎ها، روز چهارشنبه در میدان قیزلای در آنکارا پایتخت ترکیه تجمع کردند.

نیروهای پلیس ترکیه در واکنش به این تجمع و به منظور متفرق کردن معترضان، با گاز اشک‎آور و ماشین‎های آب‎پاش به مردم حمله کردند.

ده‎ها هزار تن از معترضان ترک از سی و یکم ماه می در استانبول، آنکارا، ازمیر، موغلا، آنتالیا و بسیاری از شهرهای دیگر ترکیه، تظاهرات ضد دولتی متعددی را برگزار کردند.

معترضان استعفای رجب طیب اردوغان نخست‎وزیر ترکیه را خواستار هستند.

اردوغان در واکنش به مردم معترض، تظاهرکنندگان را گروهی افراطی و خراب‎کار معرفی کرده است.

ناآرامی در ترکیه ابتدا از حمله پلیس به تجمع صلح‎آمیز مردم این کشور در میدان تقسیم شهر استانبول آغاز شد.

گروهی از معترضان ترک در میدان تقسیم تحصنی را آغاز کرده بودند تا با تخریب پارک گیزی از سوی دولت مخالفت کنند.

مخالفان معتقد هستند که این پارک به مکانی نمادین برای تجمعات تبدیل شده و در ضمن آخرین فضای سبز عمومی به جا مانده در استانبول است.

این درحالی بود که نیروهای پلیس با خشونت هرچه تمام‎تر به تحصن مخالفان تخریب پارک، حمله کردند.

بولنت آرینچ معاون نخست‎وزیر ترکیه در تاریخ چهارم ژوئن به خاطر سرکوب خشونت‎آمیز تظاهرکنندگان که تا کنون کشته شدن دست‎کم ۳ تن را در پی داشته، از مردم عذرخواهی کرد.

اما این امر نیز منجر به فروکشیدن خشم مردم نشد و تظاهرکنندگان بازهم به خیابان‎ها آمده و علیه دولت اردوغان فریاد اعتراض سر دادند.

کنفدراسیون اتحادیه کارگران عمومی ترکیه نیز که از ۲۴۰ هزار عضو برخوردار است، در تاریخ چهارم ژوئن اعتصابی دو روزه را به منظور اعلام همبستگی خود با تظاهرکنندگان آغاز کرد.

سازمان عفو بین‎المللی پلیس ترکیه را به خاطر سرکوب خشونت‎آمیز تظاهرکنندگان به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

کد خبر 217598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز