دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که مقامات ترکیه خود را آماده چهارمین روز تظاهرات در شهرهای بزرگ این کشور علیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه می‌کنند، بحران در این کشور ادامه دارد.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، معترضان روز دوشنبه (۱۳ خرداد، ۳ ژوئن) در میدان تقسیم ترکیه تجمع کردند تا نارضایتی خود را برای چهارمین روز متوالی از دولت ترکیه ابراز کنند.

هزاران معترض روز یک شنبه به سمت دفتر اردوغان در آنکارا راهپیمایی کرده و فریاد می‌زدند «دیکتاتور، استعفا بده» و «تا پیروزی مقاومت خواهیم کرد». آنها همچنین با پلیس ضد شورش که از گاز اشک آور علیه معترضان استفاده کرد، وارد درگیری شدند.

از سوی دیگر، اردوغان همچنان با اصرار بر مواضع خود اتهامات را مبنی بر اینکه مانند یک دیکتاتور عمل کرده است، رد کرد.

وی همچنین امکان وقوع یک خیزش در ترکیه را منتفی دانست و گفت، این معترضان نماینده کل جامعه ترکیه نیستند.

اعتراضات در استانبول ترکیه روز جمعه بعد از این آغاز شد که نیروهای امنیتی این کشور به فعالان حامی محیط زیست حمله کردند. این فعالان در اعتراض به طرح تخریب پارک گزی در میدان تقسیم دست به تحصن زده بودند.

فعالان می‌گویند، پارک گزی که مرکز سنتی تجمعات و اعتراضات و همچنین یک پایگاه گردشگری است، آخرین فضای سبز باقی مانده در شهر استانبول است.

واکنش شدید پلیس به معترضان موجب برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی در نزدیک به ۵۰ شهر ترکیه شد.

همچنین خشونت پلیس ترکیه با محکومیت‌های جهانی نیز روبرو شد؛ کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پلیس ترکیه را به دلیل استفاده از خشونت نامتناسب علیه تظاهرکنندگان محکوم کرد.

کاخ سفید نیز از نیروهای امنیتی ترکیه خواست در قبال معترضان خویشتنداری نشان داده و گفت، تظاهرات عمومی بخشی از فرایند دموکراتیک است.

معمر گولر، وزیر کشور ترکیه روز یک شنبه اعلام کرد در جریان اعتراضات بیش از ۱۷۰۰ تن دستگیر شدند و همچنین ۵۸ غیرنظامی و ۱۱۵ افسر پلیس زخمی شدند.

با وجود این، گروه‌های حقوق بشر شمار زخمی شدگان را چندصد نفر اعلام کردند.

کد خبر 217319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز