همشهری آنلاین: عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه هم حزبی و یکی از نزدیکترین رهبران سیاسی به رجیب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه است. با این حال، این روزها انگار اعتراضات ترکیه کمی نظرات دو مرد پرقدرت ترکیه را از هم دور کرده است.

gul

در حالیکه نخست وزیر، معترضان ترکیه را اعضای گروه‌های افراطی و آشوبگر می‌داند، عبدالله گل تظاهرات را "حق معترضان در یک جامعه دموکراسی" می شمارد.

عبدالله گل: "اعتراضات آرام، بخشی از دموکراسی است. من اتفاقات اخیر را از این منظر می‌بینم. می‌خواهم بگویم پیغام کسانی که با حسن نیت در این اعتراض‌ها شرکت کنند، دریافت شده است. اگر زمانش برسد آنچه را که باید انجام داد، به اجرا خواهیم گذاشت و فکر می‌کنم که شما متوجه این تغییرات هستید."

سخنان آقای گل از هیچ زاویه ای با سخنان رجیب طیب اردوغان، نخست وزیری کشور نزدیک نیستند. نخست وزیری که معترضان خواستار استعفای او هستند. آقای اردوغان هم در مقابل تظاهرات این عده را مشروع نمی‌داند و از آنها به عنوان سرکردگان و فریب خوردگان اپوزیسیون می‌داند. او دوشنبه در سفر رسمی‌اش به مغرب گفت: " اتفاقات ترکیه امروز هیچ نسبتی با بریدن درخت‌های پارک ندارد. آنهایی که در انتخابات دموکراتیک باخته اند حالا در خیابان می‌خواهند انتقام بگیرند. تظاهرات در تمام شهرها رخ نداده است. شرایط در ترکیه آرام شده است، مردم احساسات مشترکی نسبت به این وقایع دارند."

یورونیوز

 

کد خبر 217357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز