همشهری آنلاین: پلیس ترکیه به معترضانی که علیه حمایت آنکارا از گروه‌های شورشی در سوریه تظاهرات کرده‌اند، حمله ور شده است.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی، نیروهای پلیس ترکیه روز شنبه (۲۸ اردیبهشت) با تظاهرکنندگان در آنکارا، پایتخت این کشور، درگیر شدند . پلیس ترکیه برای متفرق کردن جمعیت به شلیک گاز اشک آور متوسل شد. چندین معترض نیز در این درگیری زخمی شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات ،همچنین علیه حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شعار سردادند.

خشم عمومی در ترکیه، پس از وقوع انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در شهر «ریحانلی » واقع در استان جنوبی «ختای» افزایش یافته است. بیش از ۵۰ نفر در این بمب گذاری‌ها که ۱۱ می( ۲۱ اردیبهشت) روی دادند، کشته شدند.

درگیری‌های دیگری نیز میان نیروهای امنیتی ترکیه با معترضان خشمگین در ریحانلی در روز شنبه گزارش شده است. نیروهای امنیتی ترکیه برای متفرق کردن معترضان در این شهر به ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند.

معترضان با سردادن شعارهایی علیه دولت، ناتوانی دولت آنکارا را در تامین امنیت این شهر محکوم کردند.

هزاران معترض نیز با آمدن به خیابان‌های انطاکیه در استان ختای، برکناری اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه را از قدرت خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین با خود پارچه نوشته‌هایی حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود،« اردوغان! این بمب گذاری‌ها در ریحانلی روی داده است نه در امریکا». این پیام معترضان به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به امریکا اشاره داشت.

تظاهرکنندگان ترک و مخالفان می‌گویند، امریکا و دولت ترکیه برای کشاندن مردم به جنگی فرقه‌ای در تلاش هستند. معترضان همچنین می‌گویند بحران در سوریه به ترکیه نیز سرایت کرده است.

محمد جلال الدین لکسیز، استاندار ختای در ۱۷ می در گفت و گو با خبرنگاران گفت، پلیس مظنون اصلی انفجارهای ریحانلی را بازداشت کرده است.

این مظنون که هویت وی محمد جی اعلام شد، مالک دو خودرویی است که دراین حملات منفجر شد. وی ترک تبار و از اهالی استان ختای است.

ترکیه مدعی است که دولت سوریه در انفجارهای ۱۱ می در ریحانلی دخالت داشته است، ادعایی که دمشق آن را رد کرده است.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، (۲۲ اردیبهشت، ۱۲ می ) در یک نشست خبری گفت: «سوریه مرتکب چنین اقدامی نشده است و هرگز نیز نخواهد شد، زیرا ارزش‌های ما اجازه نمی‌دهد.»

وی همچنین تصریح کرد، ترکیه این حملات را طراحی کرده است تا از آن‌ها به عنوان بهانه‌ای برای توجیه مداخله خارجی در سوریه بهره‌براری کند.

کد خبر 214982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز